AMSTERDAM – De Duitse autofabrikant BMW gaat zijn elektrische auto’s online verkopen. Het gaat om elektrische en hybride modellen van het I-submerk.

Dat meldt persbureau Bloomberg woensdag. Prototypes van de voertuigen zijn te bewonderen in een nieuwe showroom die de Duitse autobouwer woensdag in Londen opende.

BMW mikt met het online verkoopplatform op mensen die dagelijks aankopen doen op het internet. Een echte proefrit maken blijft echter ook gewoon mogelijk. Volgens het autobedrijf blijft de fysieke showroom de “ruggengraat in onze klantrelaties”.

Een woordvoerder laat Bloomberg weten dat de uitwerking van de website en de samenwerking met de dealers nog in de steigers staat.

Kosten

De mogelijkheid om online te kopen wordt door analisten ook gezien als een manier om kosten te besparen in een markt die maar langzaam op gang komt. Er worden nog lang niet zoveel elektrische auto's verkocht als enkele jaren geleden werd voorspeld.

De auto’s zijn nu nog niet te koop. Volgend jaar moet de consument een elektrische i3-auto kunnen aanschaffen. De plug-in hybride i8 zal een jaar later op de markt komen. Analisten voorspellen een prijs van ongeveer 40.000 euro voor de i3 en 100.000 euro voor de i8.

Dealers

45 van de 200 BMW-dealers in Duitsland zijn geselecteerd om de I-modellen te verkopen, een verhouding die waarschijnlijk ook in andere landen zal worden gehanteerd.

BMW steekt 3 miljard dollar (2,5 miljard euro) in de ontwikkeling van zijn elektrische en semi-elektrische auto’s. De fabrikant startte het project in 2007 en besloot hele nieuwe modellen te ontwikkelen, waarin onder meer lichte koolstofvezels worden verwerkt.