AMSTERDAM – De NS wordt actief in België. Dochteronderneming NS Stations begint een keten van broodjeszaken op verschillende Belgische stations.

Dat bevestigt een woordvoerder van de NS woensdag. In augustus opent het eerste filiaal van ‘C’est du pain’, zoals de keten gaat heten, op station Hasselt. Daarna volgt in september een zaak op station Sint-Niklaas. Ook Zottegem en Leuven krijgen binnenkort een filiaal.

“We hebben op de Nederlandse markt veel ervaring opgedaan bij reizigers en weten inmiddels waarnaar deze op zoek zijn”, licht de woordvoerder toe. “Die ervaring willen we naar België brengen.”

De broodjeszaken zullen worden aangepast aan de smaak van de Belgische consument. “Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan mayonaise bij de broodjes en brie in plaats van kaas”, aldus de zegsman.

Supermarktketen

Als ‘C’est du pain’ goed ontvangen wordt, is de NS van plan ook op Belgische stations een minisupermarktketen te beginnen, vergelijkbaar met de Albert Heijn to go op Nederlandse stations.

Dergelijke supermarktjes zijn er al wel, maar nog niet in de vorm van een keten. “Het voordeel van een keten is dat de reiziger precies weet wat er te vinden is, het assortiment is vertrouwd.”

Aan het einde van het jaar wordt eerst geëvalueerd of de broodjeszaak van de grond komt, hierna wordt een partner gezocht om de winkels mee te lanceren.

In Frankrijk is NS Stations, dat onder meer verantwoordelijk is voor de exploitatie van snackbars, kiosken en winkels, al actief. Daar baat de onderneming in samenwerking met het Franse Monoprix 13 minisupermarkten uit.