Na twee weken in de prachtige natuur van de Rocky Mountains, nu voor een week in het overweldigende New York. Zojuist uitgebreid het Guggenheim museum bezocht dat naast Picasso en Appel speciaal aandacht heeft voor de Nederlandse fotografe Rineke Dijkstra.

Door Olaf Rutten

Dijkstra zoekt in haar werk naar de wijze waarop mensen zich op hun authentieke wijze in de wereld presenteren. Dit laat ze onder meer zien door fotoreportages waarbij ze een persoon jaren volgt en door korte filmpjes waarin jongeren zich dansend uitdrukken.

Steeds met een bepaalde spanning tussen de momenten dat mensen zich ervan bewust zijn dat ze gezien worden door Dijkstra en de momenten dat ze zich vrij voelen, dat ze zichzelf zijn.

Authentiek

Het doet me direct denken aan de wijze waarop een ondernemer zich met zijn bedrijf presenteert. Is het authentiek of zijn we vooral bezig met de buitenwereld?

Dijkstra liet mij ervaren dat een bepaalde mate van “bij jezelf blijven” een zichtbare vrijheid en aantrekkelijkheid aan de buitenwereld geeft.

Voor een bedrijf geldt hetzelfde, als het los gaat wordt het aantrekkelijker, net als een danser die los gaat als hij of zij zich vrij voelt. Het inspireert en het geeft energie.

Search Inside Yourself

Tijdens mijn verblijf in de VS heb ik me verder verdiept in het ontwikkelingsprogramma voor de medewerkers van het bedrijf Google, genaamd Search Inside Yourself . Hoe zorgt Google ervoor dat medewerkers loskomen? Dat ze zich vrij voelen net zoals de jongeren in de dansfilmpjes van Dijkstra in het Guggenheim.

Heel eenvoudig eigenlijk, ze geven hun personeel de mogelijkheid om 20 procent van hun werktijd te besteden aan projecten buiten hun core-business. Het is de bedoeling dat ze in deze “20 percent time” uitzoeken wat ze echt belangrijk vinden, hoe ze als het ware vrij gaan “dansen” op het werk, zo is Search Inside Yourself (SIY) ontstaan.

Less is more

Het programma SIY bestaat nu 5 jaar en onlangs is het gelijknamige boek verschenen met op de cover aanbevelingen van diverse grootheden, zoals voormalig president Carter, de Dalai Lama en diverse CEO’s van aansprekende bedrijven.

Voor mij is het boek een feest van herkenning. In mijn vorige bedrijf heb ik zelf positieve ervaringen opgedaan met “20 percent time”. Door als directeur één dag minder op kantoor te zijn en zo bewust afstand te nemen van het dagelijkse werk, kwam ook bij mij de ruimte om te zoeken wat ik echt belangrijk vond voor mijzelf en mijn bedrijf.

Zo kon ik in mijn “vrije” tijd een helder vijfjarenplan maken. Ook de medewerkers werden gestimuleerd om tijd voor hun eigen ontwikkeling te nemen. Deze nieuwe manier van werken had goede resultaten: de medewerkers vonden het prettig om meer verantwoordelijkheid te hebben, wisten zelf beter wat ze wilden, de omzet verdubbelde en de winst steeg.

Meditatie

In het programma van Google worden de medewerkers gestimuleerd te mediteren. Dat meditatie zo breed binnen een vooraanstaand bedrijf als Google wordt gestimuleerd doet mij goed.

Zelf mediteer ik al ruim 10 jaar dagelijks, het maakt mij rustiger, creatiever en intuïtiever. Als ik erover praat dan reageren mensen soms verbaasd, omdat ze de koppeling met ondernemerschap en leiderschap niet direct zien.

In het boek worden voorbeelden van resultaten binnen Google gemeld. Zoals een ingenieur die op zijn vrije vrijdag de tijd nam om te mediteren en te gaan promoveren op zijn vakgebied. Zijn vinding is vervolgens zeer succesvol toegepast binnen Google.

Win-winsituatie

Een win-winsituatie die kan ontstaan doordat de leiding van Google de medewerkers stimuleert om zich verder te ontwikkelen dan het dagelijkse werk.

Ik kan iedere ondernemer aanraden om in zichzelf op zoek te gaan naar de diepere lagen van je eigen ondernemer- en leiderschap! Wie zoekt, die vindt, net als met en bij Google.

Olaf Rutten, directeur van Zoek en Leef bv. Een ondernemer pur sang, van krantenjongen tot miljonair, met een passie voor het hand in hand laten gaan van ziel en zakelijkheid. Olaf is auteur van het boek `Minder werken, meer verdienen'.