AMSTERDAM – Woensdag opent de zeventiende editie van Amsterdam Fashion Week, waarbij ook aandacht is voor de zakelijke kant. Zo is er voor het eerst een netwerkevenement georganiseerd voor iedereen die zakelijk betrokken is in de modewereld.

“We willen de sleutel aanreiken om zaken te doen”, aldus Bart Maussen, mede-eigenaar van Amsterdam Fashion Week.

Maussen omschrijft de Amsterdam Fashion Week als een talentenplatform. “Wij scouten talent en geven hun een podium om zichzelf te laten zien aan inkopers, buitenlandse pers en investeerders.”

Dat geldt niet alleen voor bekende ontwerpers als Bas Kosters en Spijkers&Spijkers. Ook startende ontwerpers krijgen de kans hun collectie te tonen wat bij moet dragen aan de ontwikkeling van ontwerper naar zelfstandig ondernemer.

Fasterclass

Om die reden is in 2009 gestart met de Fashion Fasterclass “Er zijn veel aspecten van het ondernemerschap waar ontwerpers niet bij stil staan. Ambities zijn geweldig, maar moeten wel in goede banen worden geleid. Binnen twee jaar een winkel openen in Londen is maar voor weinigen weggelegd.”

De masterclass helpt ontwerpers met het maken van een business plan. Door de crisis is een gedegen plan nog belangrijker, aldus Maussen. “Men is voorzichtiger geworden. Investeerders zitten op steeds grotere potten met geld. Daardoor is het belangrijk om ontwerpers te helpen hoe ze zichzelf goed presenteren.”

Duurzaam

In 2011 werd Amsterdam Fashion Week door het internationale tijdschrift Sublime Magazine uitgeroepen tot ’s werelds beste fashion week, mede wegens het opzetten van de Green Fashion Competition waarmee de organisatie ontwerpers wil stimuleren meer duurzame mode te maken.

De wedstrijd is dit jaar uitgebreid met een Green Design en Green Architecture Competition, waarvan donderdag de finale is. Daarna gaat de duurzame competitie weer in de koelkast wegens een gebrek aan subsidie van de overheid.

Amsterdam

De Amsterdam Fashion Week bestaat uit twee onderdelen: uptown en downtown. Het uptown-gedeelte met de modeshows vindt plaats in de Westergasfabriek en is volledig gesponsord.

Voor het downtown-gedeelte, bedoeld om Amsterdam meer op de modekaart te zetten en om Amsterdammers bij het evenement te betrekken, heeft de organisatie wel subsidie ontvangen van de gemeente Amsterdam.

Subsidie

“We zijn de enige Fashion Week dat geen structurele subsidie ontvangt. In het buitenland zien steden het belang van een evenement om de stad op de kaart te zetten en handel aan te trekken."

"We hebben diverse subsidieaanvragen ingediend, maar alleen voor downtown hebben we subsidie ontvangen. Ik ben daar blij mee, alle beetjes helpen. Maar vergeleken met het buitenland komen we er zeer bekaaid van af.”

Maussen geeft toe dat er nu nog geld bij moet. “We zien dat bedrijven de hand op de knip houden. We moeten heel hard werken om sponsoren aan ons te binden, maar er zijn wel lichtpuntjes. Zo hopen we na de Fashion Week met een aantal partijen om de tafel te gaan zitten om te kijken of we afspraken kunnen maken voor een langdurige samenwerking.”