AMSTERDAM - Bavaria en Heineken hebben een goede reclamecampagne gevoerd tijdens het EK. ING Bank en Lipton Ice Tea deden het juist slecht.

Dat blijkt uit een inventarisatie van tweets rond de wedstrijden door onderzoeksbureau MarketResponse.

Bavaria is tijdens de poulefase het meest online besproken merk in relatie tot het EK. Voor de wedstrijd tegen Portugal twitterde een toen nog hoopvolle supporter: "Met #Bavaria V-dress moet #porned wel goed komen."

Over Heineken verschenen de meeste positieve berichten. Vooral een oranje wielklem om de Duitse spelersbus, een staaltje guerilla-marketing van Heineken, viel in de smaak op Twitter.

Wielklem

Hoofdsponsor ING wordt online het meest negatief besproken. De afsluitende commercial waarin de bank Oranje bedankt, schiet bij veel twitteraars in het verkeerde keelgat. Een tweet: “ING hoofdsponsor Oranje had reclame al klaar… Hoezo vertrouwen in Oranje?”

Ook een reclame van Lipton Ice Tea, waarin Wesley Sneijder een prachtig doelpunt scoort nadat hij een verkoelend flesje in zijn nek legt, doet het niet goed. “Dit hebben we dit jaar geleerd: Lipton IceTea is slecht voor je sportprestaties. #EK2012”, las MarketResponse.