“Ik vind het helemaal niets dat die medewerkers van u thuis allerlei dingen voor ons gaan zitten doen.” Zo, steek die maar in uw zak, mevrouw Sturman.

Door Marianne Sturman

Het gaat hier om een reactie van potentiële nieuwe opdrachtgever. Het Nieuwe Werken (HNW) lijkt door alle berichtgevingen inmiddels wel gemeengoed. Niets is echter minder maar. Dergelijke opmerkingen zijn bijna van dagelijkse aard.

In plaats van gebruik te maken van professionele medewerkers die met ‘allerlei dingen’ vanuit huis bezig zijn, geven veel bedrijven nog altijd de voorkeur aan medewerkers die met die ‘dingen’ vanuit kantoor bezig zijn. Dan zijn niet alleen die ‘dingen’, maar ook de personen goed zichtbaar en aan te sturen. Want, buiten het zicht is dit natúúrlijk niet mogelijk en mondt dit uit in een losgeslagen bende…

Ontwikkelingsfasen

Vanzelfsprekend zijn er ook voldoende bedrijven die wel van een ‘losgeslagen bende’ houden en HNW zijn aangegaan. Zij ondergaan vier ontwikkelingsfasen van HNW.

1. Kruipen: gedogen
De eerste fase is vaak een soort gedoogbeleid. HNW is er als het ware ingeslopen en medewerkers hebben in meer of mindere mate flexibiliteit, afhankelijk van de voorkeuren van hun leidinggevende.

2. Lopen: kaderen
Op een gegeven moment ontstaat er behoefte HNW te kaderen. Om er in formele zin iets mee te doen, krijgt een programma- of projectmanager die taak HNW intern verder aan te jagen en pilots te gaan draaien. Ook worden vaak adviseurs ‘ingevlogen’ om dit proces te ondersteunen.

Een groeiende aantal bedrijven uit de top500 zit momenteel in deze fase. Daarbij richt de implementatie zich vooral op het flexibiliseren van werktijden en roosters, en het faciliteren van thuiswerken voor functies waar dat mogelijk is.

3. Rennen: grootschalig implementeren
De volgende stap is de grootschalige implementatie van HNW. Hierbij komen ook leiderschapsstijl en cultuur binnen de organisatie onder de loep. Organisaties die zich in deze fase bevinden, nemen HNW zeer serieus en maken flinke ‘meters’ op het gebied van leiderschap.

Er wordt daadwerkelijk nagedacht over output sturing en de ervaring leert dat inderdaad sprake is van een toename van arbeidsproductiviteit en -vreugde. Op dit moment is het nog maar een enkeling die zich in deze fase bevindt.

4. Vliegen: innoveren
In deze fase wordt HNW ingezet als pijler voor innovatie. Bijvoorbeeld door werkprocessen te herontwerpen met gebruikmaking van de principes van HNW. Denk aan de overstap van een callcenter op locatie naar een home-based callcenter.

Voordeel hiervan is de mogelijkheid van het verruimen van de openingstijden en forse besparingen plaatsvinden op het gebied van werving en huisvesting.

Met name deze laatste fase is wat mij betreft een heel interessante. Er zijn weliswaar nog maar weinig organisaties hierin aanbeland, maar het belooft veel moois voor de toekomst. Voor het bedrijf an sich, maar ook op macroniveau bekeken. Innovatie is immers vooruitgang.

Oh, en die potentiële nieuwe opdrachtgever? Die bevindt zich inmiddels, heel voorzichtig toch in de kruipfase: mondjesmaat wordt er aan ‘dingen’ gewerkt buiten de kantoorplek.

Marianne Sturman is eigenaar van Moneypenny en Cloudworkers, uitzendorganisaties gebaseerd op Het Nieuwe Werken. Cloudworkers werkt met studenten met nauwelijks tot geen relevante werkervaring en Moneypenny uitsluitend met ervaren professionals.