Radiozender ontfutselt klantgegevens via Twitter

AMSTERDAM - Door jezelf voor te doen als klantenservice van een bedrijf is het vrij makkelijk om persoonlijke gegevens te bemachtigen, zo ontdekte radiozender BNR.

Een presentator van de zakelijke zender maakte rekeningnummers en adressen buit door mensen wijs te maken dat hij ABN Amro en de Rabobank vertegenwoordigde.

Het meeste succes had hij naar eigen zeggen met het zelfgemaakte account @RABOBANKwebteam. "Daar had ik 27 volgers en ook al de eerste persoonlijke gegevens kunnen verzamelen", aldus presentator Lars Sørensen. Het account @ABNamro_webcare had minder “succes”.

Volgens een woordvoerder van brancheorganisatie Thuiswinkel.org zijn er meer bedrijven die getroffen worden door twitterphishing. Hij benadrukt dat het probleem nog niet zo groot is als bij phishing via email, "maar het feit dat het eenvoudig is om je voor te doen als een ander, dat is zorgwekkend", zegt hij tegenover de radiozender.

Vinkje

Officiële twitteraccounts kunnen van Twitter een digitaal vinkje krijgen om te bewijzen dat ze zelf eigenaar zijn van het Twitteraccount. Dat is echter niet voor elk bedrijf of persoon weggelegd. Twitter kan ook ingrijpen op het moment dat een naam wordt misbruikt.

Het te woord staan van klanten via social media ('webcare') is al een tijdje aan een opmars bezig. Klanten van bijvoorbeeld telecombedrijven zoeken daarbij bijvoorbeeld hun toevlucht tot Twitter, in plaats te bellen naar een callcenter.

Die accounts, van bijvoorbeeld Vodafone en UPC, hebben duizenden volgers en staan mensen praktisch 24 uur per dag te woord. Ook reageren de webcareteams van die bedrijven op fora en weblogs om problemen in de kiem te smoren. 

Lees meer over:
Tip de redactie