Sony en Panasonic in massaproductie OLED-tv's

TOKIO/AMSTERDAM - De Japanse elektronicaconcerns Sony en Panasonic slaan de handen ineen voor de massaproductie van zogeheten OLED-televisies.

Dat maakten de bedrijven maandag bekend. Door samen te werken hopen de twee de concurrentie van de Koreaanse rivalen Samsung en LG het hoofd te bieden.

Vorige week vrijdag hingen deze geruchten al in de lucht, toen Sony bekend maakte 800 miljoen euro te investeren in beeldsensoren.

OLED

OLED staat voor 'organic light emitting diode'. Dat is een organische molecuul die op een dunne ondergrond kan oplichten. De technologie geldt als opvolger van de huidige 'liquid crystal display' (LCD) televisies.

De samenwerking markeert een keerpunt voor de Japanse elektronica-industrie, omdat de twee voor het eerst samenwerken in een kerngebied.

'Beter laat dan nooit'

Volgens analist Mitsushige Akino van Ichiyoshi Investment Management komt de maatregel te laat. "Ze hadden dit 5 of 6 jaar geleden moeten doen. Ze hebben meer drastische maatregelen nodig zoals een volledige terugtrekking uit de televisie-industrie.''

Ook Fitch-analist Alvin Lim vindt dat de Zuid-Koreanen in de ontwikkeling van OLED-technologie ver voorlopen op de Japanners. Zowel Samsung als LG zou dit jaar OLED-televisies op de markt willen brengen. "Maar de Japanse investeringen in OLED komen beter laat dan nooit.'' Sony en Panasonic verwachten dat de massaproductie vanaf volgend jaar op gang komt.

Sony en Panasonic hebben in het boekjaar tot maart samen een verlies geleden van 15 miljard dollar. Beiden hopen in het huidige boekjaar weer winst te maken.

Lees meer over:
Tip de redactie