AMSTERDAM – Voor het eerst in de geschiedenis verdienen Amerikaanse uitgeverijen meer met e-books dan met hardcover boeken. De winst uit paperbacks blijft dalen.

Dat blijkt uit cijfers van de Association of American Publishers (AAP), naar aanleiding van de gegevens van bijna 1200 uitgevers.

In het eerste kwartaal van dit jaar brachten e-books 282,3 miljoen dollar in het laatje, daarmee steeg de winst 28,1 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2011. Vorig jaar was de winst dus nog 220,4 miljoen dollar.

De winst uit hardcovers steeg een kleine 3 procent van 223,5 miljoen dollar naar 229,6 miljoen dollar. De winst uit paperbacks daalde 10,5 procent, maar deze leveren nog wel het meeste op: 299,8 miljoen dollar.

Kinderboeken

AAP stelt wel dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen kinderboeken en boeken voor volwassenen. De winst uit hardcover kinderboeken steeg 67 procent naar 187,7 miljoen dollar. Maar de markt voor e-books voor kinderen groeide het hardst: de winst steeg 233 procent naar 64,3 miljoen.

De digitale trend bij Amerikaanse uitgevers is ook te zien bij audioboeken: de winst groeide 32,7 procent naar 25 miljoen dollar. Op webwinkel Amazon.com is de opbrengst uit e-books al ruim anderhalf jaar hoger dan die van paperbacks.