EK-actie C1000 grootste supermarktmagneet

AMSTERDAM - C1000 heeft met zijn EK-actie de afgelopen weken de meeste extra klanten naar zijn supermarkten getrokken.

Albert Heijn is de grootste tegenvaller, blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK.

De actie met de oranje geluksvogels en de poppetjes met afbeeldingen van spelers van het Nederlands elftal heeft C1000 vorige week drie tot vier procent meer bezoekers dan normaal opgeleverd, zegt onderzoeksleider Joop Holla van GfK. "Ongeveer een op de vier Nederlanders is de afgelopen week bij C1000 binnen geweest."

Albert Heijn

Normaal gesproken zijn de oranjecampagnes van Albert Heijn het succesvolst. "Maar deze C1000-campagne is gemaakt onder leiding van Bas Verheijen, de voormalige marketingman van Albert Heijn", stipt Holla aan.

Verheijen kwam in 2009 naar C1000, maar kondigde op 1 mei zijn vertrek aan nadat bekend was geworden dat het merk C1000 zou verdwijnen vanwege de overname door Jumbo.

Omzet

Inmiddels hebben de supermarkten 23 miljoen euro aan extra omzet gerealiseerd, schat GfK. Als de finale wordt gehaald, wordt dat bedrag naar verwachting twee keer zo hoog. Bij het vorige EK, toen Nederland in de kwartfinales werd uitgeschakeld, kwam de extra omzet uit op 31 miljoen euro.

Huishoudens in Noord-Holland, Flevoland en Groningen zijn het meest oranjegek. De inwoners van de drie zuidelijke provincies kopen de minste oranjeproducten.

Lees meer over:
Tip de redactie