Maasvlakte krijgt hoogste kranen ter wereld

AMSTERDAM - APM Terminals steekt een half miljard euro in een nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte. Onderdeel daarvan zijn de hoogste kranen ter de wereld, vertelt directeur Frank Tazelaar.

De 8 kranen hebben nog een primeur: ze zijn op afstand bestuurbaar. De precieze hoogte kan Tazelaar wegens concurrentiegevoeligheid nog niet prijsgeven.

APM Terminals is met Rotterdam World Gateway een van de twee ontwikkelaars van een haventerminal op de nieuwe Maasvlakte.

In totaal heeft het concern, onderdeel van A.P. Moller-Maersk, 38 kranen besteld. De kosten voor de kranen bedragen ongeveer de helft van de investering in de nieuwe terminal.

Schaal

De 8 reuzenkranen zijn bedoeld om de grootste zeeschepen te kunnen laden en lossen. Schaalgrootte is een duidelijke trend in de maritieme wereld, zegt Tazelaar. "Onze klanten realiseren besparingen met grotere schepen en verwachten dat wij hierin meegaan", aldus de directeur.

Op dit gebied ontwikkelt zich volgens hem in Europa een 'kopgroep' van drie havens: Rotterdam, Bremen en Felixstowe (Groot-Brittannië).

APM Terminals kan door de grotere apparatuur efficiënter werken, maar deze ontwikkeling zorgt ook voor grotere pieken in de afhandeling van vrachtschepen. "Dat is wel een uitdaging", zegt Tazelaar.

Uitstoot

Voordeel voor het terminalbedrijf is daarnaast dat de volledig geëlektrificeerde terminal vrij weinig CO2-uitstoot kent en dat er, dankzij meer automatisering, veiliger gewerkt kan worden.

De Rotterdamsee terminal ECM was een pionier op het gebied van automatisering, "maar wij gaan een stuk verder", zegt Tazelaar. Bijna alle handelingen worden straks, met minder mensen, in een controlekamer uitgevoerd.

En dat helpt bij het bestrijden van de stijgende loonkosten en de krappe arbeidsmarkt, zegt Tazelaar. "Daarbij zitten we op de Tweede Maasvlakte redelijk ver van de stedelijke omgeving. Dat zijn allemaal dingen die meespelen.”

Lees meer over:
Tip de redactie