AMSTERDAM – De omzet uit online advertenties en consumentenuitgaven op internet gaan in 2016 stijgen naar 640 miljard euro. Digitale omzet krijgt tevens een steeds groter aandeel in de totale inkomsten voor media en entertainment

Dit blijkt uit de Global Entertainment & Media Outlook 2012-1016 van adviesbureau PwC. In 2011 had de digitale sector binnen de media-uitgaven nog een aandeel van 28 procent. In 2016 gaat dit naar verwachting groeien naar 37,5 procent.

De gehele digitale omzet gaat de komende 5 jaar 12,8 procent per jaar groeien, iets minder dan de groei van 17,6 procent van in 2011. Niet-digitale omzet staat een groei van 2,8 procent te wachten.

Stuwende kracht van de digitale groei zal mobiel internet zijn via tablets en ‘smart devices’, zo denken analisten van PwC. Verder groeit het aantal internetaansluitingen in de wereld in 2016 naar 2,9 miljard.

Privacygevoeligheid

Uitdaging voor bedrijven wordt de privacygevoeligheid van de steeds groter wordende hoeveelheid data die via internet kan worden verzameld. PwC verwacht steeds meer wantrouwen vanuit de consument tegenover het opgeven van privégegevens.

Oplossing hiervoor ligt in het geven van toegevoegde waarde wanneer een consument privégegevens opgeeft. Dit kan bijvoorbeeld “in de vorm van een aanbod op maat of exclusiviteit”, zo denkt Ennél Eden van PwC.

“Wanneer de consument zich veilig voelt om meer van zichzelf prijs te geven, wordt de relevantie van de informatie voor adverteerders groter, waardoor mediabedrijven op hun beurt een beter rendement kunnen realiseren. Zie het als het creëren van een win-win-win situatie.”