'Bereik koop je, aandacht moet je verdienen'

AMSTERDAM - Volgens Klaas Weima, auteur van het boek Verdiende aandacht, moeten bedrijven aandacht verdienen door het gebruik van social media. Zijn eigen boek maakt ook gebruik van sociale platformen als Facebook en Twitter. "Het is een levend boek dat nooit uit is."

Waarom dit boek?
"Ik schreef dit boek om merken en marketeers te inspireren om wat vaker de route naar verdiende in plaats van gekochte aandacht te nemen. Dat is hard nodig.

Merken vuren elke elf seconden een commerciële prikkel op mensen af. Hierdoor wordt aandacht steeds schaarser. Merken staan voor de keuze. Of mee gaan in de strijd om aandacht en nog harder schreeuwen. Of ze kiezen voor het sociale alternatief, waarbij aandacht moet worden verdiend. Want aandacht is het nieuwe zwarte goud.”

Wat is de grootste fout die bedrijven maken op zoek naar aandacht?
“Veel bedrijven weten wel dat er iets moet veranderen, maar velen weten niet waar en hoe ze moeten beginnen. Daarom gaan ze vaak zonder gedegen voorbereiding aan de slag. Door een Twitter-accountje op te starten, een campagne op Facebook te lanceren, en een stagiaire vervolgens achter de conversatieknoppen te zetten.

Bereik koop je, maar aandacht moet je verdienen. Je krijgt als bedrijf de aandacht die je geeft. Of te wel: zorg dat je luistert, de dialoog aangaat, je beloftes nakomt, openstaat voor kritiek en relevant bent. Dan is de kans groot dat klanten je respecteren, je leuk vinden en fan worden. En uiteindelijk zelf - zonder tussenkomst van gekochte media - hun enthousiasme over je bedrijf met vrienden en relaties delen. Dat is verdiende aandacht.”

Wat vind je zelf het mooiste voorbeeld?
“Een aantal jaren geleden wilde Mercis (de uitgever) de naamsbekendheid van Nijntje vergroten in China. Echter, de route van gekochte aandacht was geen optie. Media zijn namelijk enorm kostbaar in een land dat 232 keer groter is dan Nederland.

Een virtuele Nijntje startte een continue dialoog met fans via Chinese-equivalenten van Twitter en Facebook. Hierdoor werd een eigen community opgebouwd en ontdekte Mercis de behoeften van de doelgroep.

Via een sociale activatiecampagne werden fans gevraagd om Nijntje een digitale ansichtkaart uit hun dorp of stad te sturen. De drie zenders met de meeste stemmen (‘likes’) op hun kaart werden beloond met een echt bezoek van Nijntje. Nijntje bezocht de drie winnaars. Het bezoek werd online gevolgd door 40.000 fans die deze content weer deelden op sociale media.

De naamsbekendheid maakte een enorme sprong. Nijntje is nu het vijfde meest besproken cartoonmerk op het Chinese internet (voorheen nummer twintig). Een bewijs dat verdiende aandacht alle talen spreekt."

Verdiende aandacht is verschenen bij uitgeverij A.W. Bruna Uitgevers. Verdiende aandacht is ook te volgen via een blog, Twitter-account en Facebook-pagina. Tevens volgen vanaf 18 juni podcasts en een iPad app.

Kijk hier voor meer zakenboeken

Lees meer over:
Tip de redactie