'Reclame Bol.com misleidend'

AMSTERDAM – De webshop Cosmox.nl dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC) over de nieuwe tv-spot van Bol.com. De reclame zou misleidend zijn omdat de suggestie gewekt wordt dat alle verzendingen gratis zijn.

Cosmox stelt dat niet gezegd wordt dat de bestelling gratis verzonden wordt vanaf 20 euro. Volgens de webshop is dat misleiding en werkt dat oneerlijke concurrentie in de hand.

Commercieel directeur Hubert de Koning van Cosmox vindt dit vervelend omdat de webshop zelf alle aankopen gratis verzendt. “Verzendkosten zijn een belangrijke factor die bepalen waar een klant online gaat winkelen. Daarom weegt het voor ons heel zwaar dat de consument wel eerlijk wordt voorgelicht.”

Vrijdag is de klacht bij de RCC ontvangen. Het is nog niet bekend wanneer deze in behandeling wordt genomen en wanneer er een uitspraak komt.

Volgens woordvoerder van Bol.com Maurice Nieuwland ziet de webwinkel de uitspraak van de RCC vol vertrouwen tegemoet. "We hebben de boodschap zo duidelijk mogelijk gecommuniceerd. Op onze website is dat binnen elke pagina goed te zien en ook hebben we onze klanten gemaild dat de verzendkosten gratis zijn boven de 20 euro."

Nieuwland benadrukt dat er eerder op soortgelijke wijze reclame is gemaakt met verzendkosten met een speciale actie tijdens de feestdagen.

"We hebben door dat de concurrentie nu is opgeschrikt. We zien dat als erkenning van de verandering die we nu ondergaan in de klantbeleving", aldus Nieuwland.

Ahold

Na de overname van Ahold breidde Bol.com zijn webwinkel uit met een babywinkel en kookproducten. Het aanbieden van gratis verzendkosten boven de 20 euro is ook in dit licht te plaatsen: er is een investering van miljoenen mee gemoeid.

Lees meer over:
Tip de redactie