Een slippertje

Toen ik afgelopen week een vliegticket kocht stond er een keer wat anders in de bevestigingsmail. Geen afgezaagde aanbiedingen voor huurauto’s en hotels, maar ik kon vijf paar slippers gratis bestellen.

Door Emma Blanchard

Getriggerd door het woord gratis ging ik, hebberd die ik ben, direct naar de website toe. En ja, de actie bleek te kloppen en ik, met mijn ticket van 80 Euro, kon vijf paar slippers bestellen. Het enige waarvoor ik wel moest betalen waren de verzendkosten.

Wat een fantastische marketingactie. Je komt in één keer binnen op een markt die al jaren volledig beheerst wordt door één giga merk uit Brazilië. In het product zelf heb je maar weinig mogelijkheden om je te onderscheiden en je hebt zeker niet het marketingbudget van je Braziliaanse concurrent. Gratis je product weggeven is dan ook de enige manier om je product aan de man te brengen.

Win-winsituatie

Maar is het wel echt gratis? Nee, natuurlijk niet. Het voelt wel zo, maar als je er wat langer bij stil staat, dan kan je bedenken dat een paar slippers helemaal niks kost. En deze kostprijs zit gewoon verwerkt in de verzendkosten, dus het is een echte win-winsituatie voor de airline en voor de slipperfabrikant.

De airline heeft dit keer echt een leuke aanbieding voor haar klanten en de slipperfabrikant krijgt extreem veel bezoekers op zijn site en brengt, zonder ook maar één cent uit te geven aan adverteren, zijn slippers kosteloos in omloop.

Marktleider

Of dit voldoende is om in Nederland marktleider te worden en vooral te blijven vraag ik me af. Ik heb de afgelopen jaren alleen maar de slippers van het bekende Braziliaanse merk gedragen en nu ga ik, door een actie, misschien wel even vreemd, maar dat zal wèl eenmalig zijn. Dat laatste zeggen ze natuurlijk allemaal, dus de praktijk zal wel uitwijzen hoe deze marketingactie zal verlopen en of deze slippers een blijvertje zullen worden.

Emma Blanchard is oprichter en medeaandeelhouder van Crusj, een bedrijf dat reizen voor singles organiseert, en Happzy, de zoekmachine voor restaurants in 165 Europese steden.

Tip de redactie