Layar laat iedereen interactieve print maken

AMSTERDAM – Het Nederlandse techbedrijf Layar heeft een nieuwe applicatie gelanceerd waarmee iedereen printuitingen interactief kan maken.

Dit gebeurt door middel van augmented reality (AR). Hiermee wordt op het scherm van een smartphone een laag over de werkelijkheid gelegd met extra informatie. Op die manier kunnen gebruikers in een stad, wanneer zij Layar gebruiken, zien waar het dichtstbijzijnde restaurant is of informatie over een gebouw opvragen.

Met Layar Creator kan iedereen printuitingen 'versieren' met digitale content. Wanneer een gebruiker met Layar de print scant, komt de interactieve content tevoorschijn. Dat kan in tijdschriften maar ook op een particuliere flyer voor een feestje.

Eerder maakte het designbureau Gummo interactieve postzegels voor TNT door middel van AR.

Potentie

“We zagen potentie in print, want print is zo ongeveer het enige medium dat nog niet interactief is”, zegt Claire Boonstra, mede-oprichter van Layar. De applicatie moet geld opbrengen met advertenties of via een freemium-model zonder advertenties, waarbij gebruikers eenmalig 15 euro betalen per gepubliceerde pagina.

Inmiddels maken de tijdschriften LINDA en vtwonen al gebruik van de Layar Creator. Deze week begint ook Veronica Magazine met het plaatsen van interactieve content in print.

Lees meer over:
Tip de redactie