ROTTERDAM - Middelgrote bedrijven in Nederland missen winstgevende uitvoerkansen naar de zogeheten BRIC-landen, Brazilië, Rusland, India en China.

Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van accountants- en adviesbureau Deloitte.

Deloitte constateert dat slechts 12 procent van 450 onderzochte bedrijven exporteert naar de BRIC-regio. Daar is echter een grote middenklasse in opkomst waardoor de consumptie en vraag naar luxeartikelen er sterk toeneemt. Ondernemers zouden daarop moeten inspringen om de teruglopende economische groei in Europa te kunnen opvangen.

Volgens Mennolt Beelen, partner bij Deloitte, groeide de Europese economie in de jaren ‘80 en ’90 zo snel, dat veel ondernemers kozen voor minder risicovolle investeringen dichtbij huis.

Grondstoffen

''De meeste bedrijven kopen alleen nog grondstoffen in buiten Europa, maar zij zouden er goed aan doen daar ook te gaan verkopen. Waarom ligt Remia-frietsaus bijvoorbeeld nog niet in de schappen in Brazilië? En waarom zit het fietsmerk Batavus nog niet in China?”

De overheid onderschrijft het advies van Deloitte. Een woordvoerster lie t weten dat het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zich sterk inzet om Nederlandse bedrijven te helpen bij hun toetreding tot opkomende markten.

''In een land als Brazilië bestaan bijvoorbeeld eisen die Nederlandse ondernemers verplichten voor een bepaald deel gebruik te maken van lokale productie. Overheden gebruiken dit soort maatregelen om de eigen economie te beschermen, maar wij proberen daarover te onderhandelen'', aldus de zegsvrouw.