Datumgrens

Een aantal weken geleden schreef ik over mijn avonturen om samenwerking te bouwen tussen mijn Koreaanse partners en Westerse klanten. Daar zit schot in.

Door Nuhi Bunyak

“Hoe laat komen we aan?” vraag ik aan Mike. De Airbus A380 is net opgestegen van de luchthaven van Seoul, op weg naar Los Angeles. “Tien uur 's ochtends”, antwoordt Mike.

Het is op dat moment donderdagmiddag vier uur in Seoul. “Moeten we niet een beetje bijkomen voor onze eerste bezoeken op vrijdag?” vraag ik. “We komen donderdagochtend om tien uur aan dus we hebben de hele donderdag om bij te komen.”

Tijdreizen

Tijdreizen, dus. Vertrek op donderdagmiddag, aankomst donderdagochtend. Het is voor mij de eerste keer dat ik de datumgrens passeer en ik heb vanaf dat moment tot nu toe, bijna twee weken later, moeite om mijn weg te vinden tussen de wijzers van mijn horloge en de dagaanduiding.

Vanuit Azie, waar de wereldwijde dag begint, naar de VS, waar de wereldwijde dag afgesloten wordt. Ik ben de eerste dagen flink ontregeld.

We zijn een paar dagen daarvoor vanuit China naar Korea gevlogen voor overleg met onze Koreaanse leverancier van LED lampen, zonnepanelen en machines voor het vernieuwen van accu's. Allemaal mooie, innovatieve en vooral groene oplossingen waarvoor Mike en ik in de VS en Europa markt zoeken.

Samenwerking

In Europa werken we samen met Henri, die ik via deze column heb leren kennen. Henri heeft een solar farm project in Polen geleid waar we samen met onze Koreaanse leverancier invulling aan proberen te geven.

Het eerste bezoek aan Korea, een week of drie geleden, was positief. Maar ja, Aziaten blijven Aziaten en tussen het eerste en tweede bezoek zijn de zaken er enigszins anders voor komen te staan.

In plaats van snel een eerste deel van het project te ontwikkelen willen de Koreanen nu het hele project ineens proberen te realiseren. Maar de financiering daarvan gaat tijd kosten. Tijd die wij liever hadden willen steken in het ontwikkelen van andere markten met hun produkten.

Harde verkoop

In Los Angeles staat een hele rij bezoeken gepland. Harde verkoop, zullen we maar zeggen. We zijn nu ongeveer een half jaar bezig met het begrijpen van de produkten, het bestuderen van de markt en het leggen van contacten via email en telefoon. Het is tijd voor afspraken.

Mike komt uit de automotive industrie – hij heeft voor zowel auto's als motoren de nodige zogenaamde after market produkten ontworpen en gefabriceerd. We gaan zijn netwerk af met onze accu vernieuwers. We kunnen daarmee de levensduur van accu's verdubbelen.

De eerste week leggen we de nodige bezoeken af en nu, in de tweede week, leidt dat tot afspraken voor een demonstratie van het produkt. Verder leggen we de nodige contacten voor de LED straat verlichting.

Na de VS reis ik door naar Europa. Mijn broer is in maart voor de tweede keer vader geworden en ik kijk er naar uit om mijn nichtje voor het eerst te zien. Verder zal ik ook in Europa druk in de weer zijn met verkoop afspraken. Leuk.

Nuhi Bunyak is ondernemer en essayist in het zuiden van China. Zijn bedrijf South China Management Solutions participeert in de horeca en adviseert Chinese en Westerse ondernemingen. Hij is bereikbaar op nuhibunyak@gmail.com

Tip de redactie