Gereden: Lexus GS 450h

Deze week rijden we in Oostenrijk met de vierde generatie Lexus GS.

Hij was in 2006 een voorloper, de Lexus GS. Als eerste in deze klasse werd hij leverbaar met hybride aandrijflijn.

Inmiddels zijn merken als BMW, Mercedes-Benz en Infiniti ook in die vijver gesprongen. Het is tijd voor de vierde generatie van Toyota's E-Klasse- en 5-serie-uitdager en die is in ons land nu zelfs alleen nog leverbaar als hybride.

Koppel onderin

Het eerste dat opvalt bij het rijden is het enorme koppel onderin. De elektromotor doet een extra 275 Nm in het zakje, die er zoals bekend al vanaf de geringste omwentelingen bij komt. Daardoor is deze een kleine twee ton wegende auto toch binnen de zes seconden op honderd te krijgen.

De CVT giert een stuk minder dan we gewend zijn, omdat dat in combinatie met deze krachtige motor minder nodig is. Alleen bij vol gas houdt hij het toerental steeds kunstmatig op de zesduizend. Het onderstel is verrassend strak en hangt maar weinig in de bochten.

Niettemin is het geen echt speelse auto; omgooien in een scherpe bocht probeer je tevergeefs, zelfs nu het asfalt nat is. Maar goed, daar koop je deze Lexus niet voor.

Ruimte

Opvallend is het verbeterde ruimte-aanbod ten opzichte van de voorganger. Hij is iets hoger en de stoelen zijn lager geplaatst, waardoor de hoofdruimte verrassend goed is. Het dashboard is erg mooi afgewerkt met veel bijzondere materialen en combinaties.

Sommige functies zijn niet echt logisch geplaatst en de interface van het infotainmentsysteem laat steen vallen in overzichtelijkheid en logica, maar het enorme display maakt veel goed. Het is van een formaat en breedte dat, mocht je je Albert Heijn-smurfen nog hebben, je een bioscoop voor ze in kunt richten.

De volledige rij-impressie van de Lexus GS 450h staat in AutoWeek 24, die woensdag 13 juni verschijnt. Later deze week op deze site een videoverslag van onze bevindingen.

Tip de redactie