Bedrijfsleven redt circus Herman Renz

AMSTERDAM – Circus Herman Renz heeft moeilijke tijden gekend, maar 2011 was ten opzichte van 2010 ‘bijzonder succesvol’. De focus op het bedrijfsleven legt de Nederlandse circusonderneming geen windeieren.

Ook profileert circus Herman Renz zich meer en meer als A-merk. Om het hoofd te bieden aan andere vormen van vermaak zoals musicals, attractieparken en bioscopen, streeft circus Herman Renz in zijn shows naar kwaliteit en sensatie.

“Mensen willen twee uur lang op een stoel zitten en alle lief en leed en beslommeringen vergeten“, vertelt clown en circusdirecteur Milko Steijvers.

Steijvers is al 40 jaar clown, maar pas sinds een paar jaar houdt hij zich daarnaast bezig met het reilen en zeilen van circus Herman Renz.

Dagelijkse leiding

In maart nam hij officieel het stokje over van voormalig algemeen directeur Robert Ronday. Nu heeft hij samen met zijn vrouw en zijn moeder de dagelijkse leiding over het 85 man personeel tellende circus. Als hij geen directeur is, staat hij samen met collegaclown Frenky in de circusarena.

Alleen particuliere bezoekers zijn allang niet meer genoeg om het circus draaiende te houden. Circus Herman Renz is 15.000 euro per dag kwijt aan onder meer onderhoud, salarissen en diesel.

Inkomsten vanuit het bedrijfsleven worden dan ook steeds belangrijker. “Dat is toch wel de toekomst van het circus”, denkt Steijvers.

Circuszegels

Bedrijven kunnen bijvoorbeeld het circus afhuren voor het personeel en hun gezinnen. Daarnaast heeft een grote supermarktketen al jaren een spaaractie waarbij klanten circuszegels kunnen sparen. Die actie is goed voor zo’n 40 voorstellingen per jaar.

“Momenteel maken bedrijvenvoorstellingen ongeveer een kwart van de speeldagen uit. Als dat in de toekomst een op drie wordt, ben ik een zeer tevreden man”, aldus de circusdirecteur.

Succesvol

De focus op bedrijven lijkt zijn vruchten af te werpen; ten opzichte van het moeizaam verlopen jaar 2010, is 2011 veel beter verlopen. Dat de economie vorig jaar iets beter draaide, heeft ook geholpen.

“Al is het momenteel wel wat moeilijker. Als een bedrijf door de crisis net een ontslagronde heeft moeten houden, kun je natuurlijk niet doodleuk een groot bedrijfsfeest gaan geven”, aldus Steijvers.

De voorstellingen voor bedrijven leveren bovendien niet meer op dan die voor particulieren. “Een tent vol publiek is wat inkomsten betreft interessanter, maar we kiezen liever voor de financiële zekerheid die bedrijven met zich meebrengen.”

Kleine portemonnee

Particulieren worden over de streep getrokken worden door de kaartjes betaalbaar te houden. “We willen ook bereikbaar zijn voor de kleine portemonnee.”

“Een gezin met twee kinderen kan hier voor ongeveer 60 euro een hele avond uit met wat popcorn en cola. Het is een hoop geld, maar het is nog te betalen in vergelijking met veel andere uitjes. Een avondje Cirque du Soleil bijvoorbeeld kost al snel het viervoudige.”

circus herman renz 460

De onderneming merkt wel dat ook gezinnen de hand op de knip houden. “Ze kiezen minder snel voor de duurste kaartjes en nemen hun eigen drinken en snacks mee.”

Circussen in Nederland trekken ongeveer anderhalf miljoen bezoekers per jaar. Bij Herman Renz zijn op jaarbasis zo’n 350.000 bezoekers te vinden. Concurrentie is er vooral van Duitse collega’s, die de grens oversteken. Daarnaast zijn er veel theatercircussen en kerstcircussen.

Nieuwe tent

Steijvers verwacht het jaar straks positief af te gaan sluiten. “Het is een moeilijk bestaan. Het voorjaar is traditioneel een wat rustigere periode, we moeten het echt van het najaar hebben.”

“Totdat we meer zicht hebben op de cijfers over dit jaar, doen we even geen grote uitgaven. Maar als het najaar naar verwachting verloopt, komt er aan het eind van het jaar een nieuwe tent. Dat gaat toch wel tussen de 100.000 en 150.000 euro kosten.”

Het oubollige imago van het circus is verleden tijd, vindt Steijvers. “We zijn een ouderwets circus in een nieuw jasje, de acts zijn gemoderniseerd. Bezoekers moeten denken: dit had ik niet verwacht. Ook wat betreft reclame en sociale media gaan we met onze tijd mee.”

Lees meer over:
Tip de redactie