Een blik zelfvertrouwen

Voor ondernemers is er een aspect dat volgens mij het allerbelangrijkste is vanaf de start: zelfvertrouwen.

Door Sanne Nuij van Arnhem

Mocht er een starterskit “ondernemerseigenschappen en vaardigheden” te koop zijn (wat, nu ik er over denk, behoorlijk goed zou kunnen verkopen), dan zou er een flink blik zelfvertrouwen in zitten.

Laatst was ik op een seminar waar iemand sprak over zelfvertrouwen en dan met name over het gevoel van eigenwaarde. Ik ben dol op onderzoeksfeiten en werd op mijn wenken bediend: de interessante hypotheses met bijbehorende ontkrachtingen en bevestigingen vlogen me om de oren.

Zo is er bijvoorbeeld een groep mensen getest op concrete resultaten in combinatie met hetgeen door de omgeving gezegd wordt. De groep, die bestond uit mensen met dezelfde vaardigheden, dezelfde IQ-waarde en hetzelfde beroep werd in tweeën gesplitst en gevraagd een vraagstuk op te lossen.

Tegen een groep werd verteld dat zij “de goede groep” waren: zij zouden de juiste vaardigheden bezitten om het vraagstuk snel en goed op te lossen.

De andere groep deelnemers kreeg het tegenovergestelde te horen: zij zouden “de mindere groep” zijn, en dus niet teveel van hun eigen resultaten mogen verwachten.

De eerste groep loste het vraagstuk beduidend sneller en beter op dan de tweede groep; het bewijs dat hetgeen door de omgeving over een persoon gezegd wordt invloed heeft op de resultaten die deze persoon vervolgens boekt.

Werken in de supermarkt

Vaak hoor ik studenten vertellen dat zij na hun afstuderen in de supermarkt zullen blijven werken of nog wel even achter de bar moeten blijven staan omdat zij "toch geen werk gaan krijgen in deze tijd van crisis".

Ook crisis blijkt voor een groot deel in de hoofden van mensen vorm aan te nemen tot iets groots, monsterlijks bijna, dat voor persoonlijke beperkingen zorgt.

Naar de top

Het opdoen van nieuwe kennis en het ontwikkelen van vaardigheden vergroot het gevoel van eigenwaarde; je voelt je completer en bent dat ook letterlijk: zowel wat betreft nieuwe input als het positieve gevoel dat het oplevert.

Jouw klanten of werkgevers zien de resultaten en zullen dit ervaren en naar jou bevestigen, et voila: een win-win-win-win-win situatie!

Toen mij werd gevraagd deel te nemen aan een initiatief dat ‘het nieuwe traineeship’ heet, omdat het young professionals meer inzicht geeft in hun persoonlijke vaardigheden, het banenaanbod en de markt in het algemeen, was ik gelijk enthousiast.

Ik gun net afgestudeerden een toekomst vol zelfvertrouwen en daardoor meer succes. Net als ondernemers. Zolang ik jullie geen blik zelfvertrouwen kan aanbieden, geef ik een compliment: jij bent goed bezig, een fijne dag vandaag!

Sanne Nuij van Arnhem is eigenaar van Plan T en geeft trainingen over “het merk ZZP”, leerstijlen, ontwikkeling en communicatie. Ook is zij ontwikkelaar van de training/ methodiek “Leuk! Veranderen”. Volg Sanne via Twitter.com/SanneNvA

Tip de redactie