'App-makers moeten cross-platform publiceren'

AMSTERDAM – Ontwikkelaars van apps doen er goed aan de app aan te bieden in meerdere app-stores. Alleen dan bereiken de makers meer dan de helft van de markt.

Dat stelt de Nederlandse app-analist Distimo in zijn laatste rapport.

In het rapport onderzocht Distimo 1,3 miljoen apps die 'cross-platform' worden aangeboden, ofwel in meerdere app-stores. Geanalyseerde app-winkels zijn de Apple App Store voor iPhone en iPad, Google Play, Windows Phone 7 Marketplace, Blackberry App World en de Amazon Appstore (alleen in de VS).

Een voorbeeld: in de top 300 van apps is 74 procent van iPhone-apps ook beschikbaar voor de iPad. Andersom is dit 89 procent. Distimo stelt dat ontwikkelaars vooral voor zowel de iPhone als iPad moeten ontwikkelen, om meer dan de helft van de markt te bedienen. Opvallend is dat 59 procent van de apps in de Amazon Appstore ook in Google Play te downloaden zijn.

Beginners

De analist raadt in het rapport beginnende app-ontwikkelaars aan hun app voor Google Play te maken als zij een groot aantal gebruikers willen; de top 100 van gratis apps wordt daar dagelijks 4 miljoen keer gedownload. Gratis apps op Google Play zouden in de ogen van Distimo ook op de iPhone uitgebracht moeten worden, om meer dan 50 procent van de markt te bedienen.

Willen app-makers de meeste winst uit hun apps halen, dan is de Apple App Store voor de iPad het meest winstgevend, gevolgd door de app-store voor de iPhone.

Lees meer over:
Tip de redactie