Voor een hart onder de riem moet je niet bij het CBS zijn

Wie geregeld de blogs op deze site leest, krijgt de indruk dat het ondanks alles nog best lekker gaat met de ondernemers in Nederland.

Door Dick Bosscher

Mijn collega-bloggers schrijven met een bijna evangelistische blijheid over enthousiaste, ondernemende mensen die voortdurend netwerken, dagelijks nieuwe ideeën in hun notitieboekje zetten en de creatiefste methoden toepassen om aan nieuwe klandizie te komen. De vrijheid, de zelfstandigheid, het inkomen: het ondernemerschap is één groot walhalla.

Begrijp me goed: ik denk dat vooral zelfstandigen zonder personeel erbij gebaat zijn dat ze geregeld een hart onder de riem krijgen, dat iemand ze regelmatig voorhoudt door te gaan op de ingeslagen weg. Maar ondertussen geven de kille cijfers een ander beeld.

Het CBS zette die cijfers weer eens op een rijtje en kwam tot de conclusie dat het pessimisme onder ondernemers in de maand mei opnieuw is toegenomen, onder meer door achterblijvende consumentenbestedingen en de invloed van de schuldencrisis.

Vertrouwen

Het cijfer dat het producentenvertrouwen aangeeft, ging van min 3,3 in april naar min 5,0 in mei; een trend die we al een halfjaar zien. Dat negatieve beeld komt, zegt het CBS, door het oordeel over de orderpositie, de verwachte productie in de komende drie maanden en het oordeel over de voorraden gereed product.

Het oordeel over de orderpositie ging nog het meest onderuit: de indicator zakte naar de laagste stand in twee jaar tijd. De verwachting over de productie in de komende drie maanden was net zo somber als in april. Nee, voor een hart onder de riem moet je niet bij het CBS zijn.

Geld uitgeven

De ondernemers in Nederland zijn wel degelijk creatief, innovatief en enthousiast. Maar als de orders uitblijven omdat iedereen de hand op de knip houdt, heb je niet zoveel aan die eigenschappen.

Mijn op economisch gebied agrarisch ontwikkelde verstand zegt dat we in deze tijden juist niet massaal moeten bezuinigen, juist niet alle eigen bijdragen en kosten moeten verhogen, juist niet allerlei vergoedingen in de zorg moeten schrappen. Er moet immers geld uitgegeven worden om geld te kunnen verdienen.

We moeten elkaar bovendien niet in de put praten. Dat verklaart de bemoedigende toon in de blogs op deze site en laat mijn collega’s die toon vooral volhouden.

Nieuwe uitdaging

Ik heb u een jaar lang op deze site met mijn beslommeringen beziggehouden en nu een nieuwe uitdaging – in loondienst! – opeens op mijn pad is gekomen, ben ik van de ene op de andere dag een voormalig zelfstandig ondernemer, die dus ook geen ondernemersblog meer schrijft.

Ik wens de ondernemers in Nederland veel succes. Ik hoop veel geld aan jullie te kunnen uitgeven.

Dick Bosscher was de afgelopen twee jaar als zelfstandig ondernemer actief op het gebied van journalistiek en communicatie. Je kunt hem volgen op Twitter (@dickbosscher).

Tip de redactie