Slechte oneliners, goede communicatie

Communiceren zit de meeste ondernemers in het bloed. Verkopen, netwerken, trends volgen om nieuwe producten te bedenken en nog veel meer communicatieve zaken komen kijken bij het ondernemerschap.

Door Frank de Hek

Als ondernemer kunnen we van alles wat. We zijn de ' manusjes' van de samenleving. We doen veel, maar eigenlijk zijn we weinig met onze corebusiness en uitvoerend werk bezig - of het voelt althans zo.

Onderzoek wijst uit dat ondernemers vrij veel uren per week bezig zijn met het werven van klanten en zo leert elke bedrijfseigenaar zichzelf een manier van communiceren aan. De bibliotheek van Alexandrië was er niets bij, als we alle boeken die over dit onderwerp geschreven zijn op een hoop gooien.

Ik bespaar je al het leeswerk werk en gooi slechts een handvol praktische tips op een hoopje hieronder, zodat jij jouw communicatie naar klanten onder de loep kunt nemen.

Doelgroep

Hoe vaak het ook gezegd wordt en hoe 'opendeur-achtig' het ook mag klinken, de belangrijkste tip voor communicatie is: 'Denk niet vanuit jezelf, maar vanuit de doelgroep'. Met wie communiceer je? Wie probeer je te overtuigen en wat vindt hij/zij belangrijk? Probeer deze vragen niet zelf in te vullen, maar ga op onderzoek uit. Een klant weet waar hij behoefte aan heeft. Jij kunt slechts gokken en dit veroorzaakt vaak miscommunicatie.

Laat ook websiteteksten, advertenties en andere communicatie-uitingen aan de klant zien en vraag om zijn mening. Zo komen we gelijk op de volgende tip.

Feedback

Ga in gesprek met de klant. Ook dit lijkt met de opkomst van social media een veelgebruikte zin, maar er zit absoluut waarheid in.

Goed kunnen communiceren met klanten is ook het kunnen ontvangen van feedback. Je wilt graag je bedrijf verbeteren en hierbij is input van anderen (voornamelijk van mensen binnen de doelgroep) belangrijk.

Vraag eens op Twitter waarmee je jouw producten zou kunnen verbeteren en loof een prijs uit voor de beste tip. Zo verzamel je niet alleen waardevolle informatie, maar je doelgroep voelt zich ook meer betrokken bij de onderneming.

Identiteit

Om alle clichés compleet te maken en een zoetsappig 'B-filmgehalte' aan mijn blogpost te geven, de laatste tip: 'Blijf bij jezelf'. Of althans: bij je bedrijf.

Communicatie wordt pas geloofwaardig als het past bij de zender. Als je partner zegt je lief te vinden, maar je ondertussen met een scherpe blik aankijkt, is de communicatie niet geloofwaardig. Hetzelfde geldt voor een onderneming. Zegt de verkoper dat jouw bedrijf veel waarde hecht aan klantcontact, maar vindt er helemaal geen klantcontact plaats? Dan wordt je bedrijf ongeloofwaardig.

Ga dus eens na wie je bent als bedrijf en kijk of het beeld van de klant hierbij past. Dan kun je gelijk een stukje feedback meepakken.

Slechte oneliners

Communicatie is geen lastig vak. Je hoeft zelf niet zoveel te doen. Laat de doelgroep voor je denken en zorg dat je identiteit gelijk is aan het gewenste imago bij de klant.

Mocht het niet lukken, dan kun je vast wel een bekend gezegde of een slechte oneliner uit de kast trekken om toe passen, zoals ik hier heb gedaan. Volgende keer een praktische invulling voor befaamde Hollywood quotes?

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.

Tip de redactie