Center Parcs benut Spaanse vastgoedmalaise

AMSTERDAM - De bodemprijzen voor Spaans vastgoed helpen het moederbedrijf van vakantieparkbedrijf Center Parcs aan groei in het Zuid-Europese land.

Het in Parijs beursgenoteerde concern, Pierre & Vacances Center Parcs (PVCP), presenteerde donderdagavond in Amsterdam zijn halfjaarcijfers en groeistrategie voor de Nederlandse pers.

"We wilden toch al uitbreiden in Spanje", licht marketingdirecteur Paul Geraeds de plannen van zijn bedrijf toe. "Door de lage vastgoedprijzen is het slimmer om niet zelf te bouwen en ons te beperken tot de exploitatie van al gebouwde vakantieparken."

Hoewel de omzet van het concern (jaarlijks 7,7 miljoen gasten) het afgelopen halfjaar ongeveer gelijk bleef, speelt eurocrisis PVCP duidelijk parten. Zo werd een project in Marokko, dat in 2011 open zou gaan, uitgesteld tot 2014.

Het bedrijf merkt in alle landen waar het actief is een grote onzekerheid onder vakantiegangers. "Het belangrijkste gevolg hiervan is het zoeken naar lage prijzen en uitstelgedrag", zegt Geraeds. Waar een last minute-vakantie voorheen neerkwam op het vier weken van te voren boeken, wachten sommige mensen nu tot een week voordat ze op pad gaan.

Ook slaagt het bedrijf erin de laatste lege plekken in zijn parken op te vullen met 'verrassingspakketten'. Daarbij reserveren vakantiegangers hun huisje voor een zo laag mogelijk bedrag, maar weten ze bij het boeken niet op welke locatie ze uiteindelijk belanden.

Vastgoedwinst

Wat de situatie voor PVCP niet makkelijker maakt is dat er de laatste jaren in Nederland door de concurrentie veel vakantieparken zijn gebouwd, waarbij er vooral gemikt werd op vastgoedwinst door de projectontwikkelaar.

“Die bouwt het park, en laat de exploitatie vervolgens over aan een bedrijf dat niet veel later failliet gaat”, zo verklaart Geraeds het grote aanbod van bungalowparken in Nederland.

Ondanks alle economische onrust typeert Geraeds PVCP als redelijk 'recessieongevoelig'. "Als het economisch goed gaat boeken mensen bij ons een tweede of derde vakantie. Als het slecht gaat gaan ze bijvoorbeeld hun vliegvakantie 'downsizen' naar een verblijf in een van onze parken."

Expansie

"We gaan het overwaaien van de storm niet afwachten", stelt de marketingdirecteur. "We hebben een gezonde expansiedrift."

De groei moet vooral komen van het verkopen van vastgoed aan particulieren en vastgoedinvesteerders, zoals delen van een vakantiepark de Eemhof in Flevoland en een nieuw park in de Duitse Eiffel. In de Eemhof wordt speciaal ingezet op senioren, onder andere met een nierdialysecentrum.

Ook is er volgens Geraeds een toenemende vraag naar ecologisch verantwoorde vakanties. In Frankrijk en Marokko worden daarom parken ontwikkeld die zich moeten onderscheiden met behulp van groene energieopwekking, duurzame materialen, aandacht voor biodiversiteit en lokaal geproduceerd voedsel.

Tip de redactie