Wow! Net als ongetwijfeld vele ondernemers met mij was ik blij verrast met het Lenteakkoord. Het is dus toch mogelijk dat politici snel tot zaken kunnen komen. Als er maar keiharde deadlines zijn. Nietwaar?

Door Marianne Sturman

Na betere bestudering van de hoofdlijnen lijken er toch meer donkere wolken boven dit akkoord te hangen dan aanvankelijk gedacht. Voor het eerst in mijn 12-jarige ondernemerscarrière maak ik me zorgen over de impact van politieke beslissingen op mijn bedrijfsvoering.

Diverse punten uit het akkoord hebben flinke consequenties voor ondernemers. Ik denk daarbij aan de verplichting om zes maanden WW-uitkering te betalen na ontslag van een medewerker. En ook het terugdraaien van de onbelaste vergoeding op woon-werkverkeer is een forse maatregel.

Voor de werknemer, maar net zo goed ook voor de werkgever die hier op eniger wijze voor zal moeten opdraaien.

‘Ieder nadeel heb z’n voordeel’

Hoe impactvol ook, het ziet er naar uit dat we het ermee moeten doen. Gelukkig zijn ondernemers creatief, dus die weten wel een oplossing te bedenken voor de problemen waar ze tegenaan lopen.

Zo realiseer ik me dat de herintroductie van de belasting op het woon-werkverkeer, waarschijnlijk geheel onbedoeld, een enorm stimulerende maatregel voor Het Nieuwe Werken is.

Minimale reisafstand

Om de financiële gevolgen zo minimaal mogelijk te houden, zal de werknemer zijn woon-werkverkeer binnen de perken moeten houden. Dichter bij het werk gaan wonen is een oplossing. En zou in theorie een boost betekenen voor de huidige woningmarkt.

Minder drastisch en zeker zo efficiënt is, u raadt het al, thuis te gaan werken! Het interessante daarbij is dat voor zakelijke kilometers de vergoeding wel onbelast blijft. Dus, de werknemer kan lekker in een smart work centre of in de kroeg gaan werken en toch zijn onbelaste kilometervergoeding binnenhalen. Of was dat nou net niet de bedoeling??

Voor de treinreizigers is er overigens ook een kostenbesparende oplossing te bedenken en die ook nog eens naadloos aansluit in het plaatje van Het Nieuwe Werken: de dag op kantoor later beginnen om na negen uur te kunnen reizen om zo van het daluurtarief gebruik te maken.

Compenseren

Werkgevers zijn nu aan de bal. Koppen zij ‘m in het goal van Het Nieuwe Werken of zullen zij overgaan tot het compenseren van de vermindering van de reiskosten?

Ondernemers zijn zoals gezegd creatief, maar ondernemers letten ook op de kleintjes. Het zal mij daarom niet verbazen als zelfs de meest fervente tegenstander van Het Nieuwe Werken nu niet langzaamaan overstag gaat.

Misschien dat met het lente-akkoord de zomer toch gaat komen…

Marianne Sturman is eigenaar van Moneypenny en Cloudworkers, uitzendorganisaties gebaseerd op Het Nieuwe Werken. Cloudworkers werkt met studenten met nauwelijks tot geen relevante werkervaring en Moneypenny uitsluitend met ervaren professionals.