AMSTERDAM – Een ruime meerderheid van de hotels in Nederland heeft te kampen met een krappe liquiditeit of verwacht daar op korte termijn problemen mee te krijgen.

Bijna twee derde van de hotels onderneemt op dit moment actie om een ruimere kaspositie te creëren. Dat blijkt woensdag uit het jaarlijkse onderzoek van adviesbureau KPMG, waarin bijna 300 drie-, vier- en vijfsterrenhotels zijn betrokken.

Hotels kiezen er bijvoorbeeld voor onderhoudsinvesteringen uit te stellen, het personeelsbestand te verkleinen of de debiteurentermijn strakker te hanteren. Het adviesbureau verwacht dat hotels steeds vaker aansluiting zullen zoeken bij een hotelketen.

Hotels zouden in economisch barre tijden zo’n 70 procent van hun tijd moeten steken in omzet- en winstverhogende activiteiten en 30 procent op het reduceren van de kosten, aldus KPMG. “Helaas wordt de focus vaak te veel op het verlagen van de kosten gelegd.”

Bezettingsgraad

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad van Nederlandse hotels het afgelopen jaar licht is gestegen, van 63,6 naar 65,2 procent. De gemiddelde kamerprijs nam toe van 87 naar 90 euro. De gemiddelde omzet per kamer steeg van 55 euro in 2010 naar 59 euro in 2011. Driesterrenhotels deden het relatief goed.

De totale opbrengt per Nederlandse hotelkamer daalde fors, van 46.374 euro in 2010 naar 39.694 euro in 2011 (min 14 procent). De afname wordt volgens KPMG onder andere veroorzaakt doordat er minder bedrijfstrainingen, congressen en feesten plaatsvinden.

Hotels in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland presteerden beter dan hotels in andere provincies.

Boekingen

De bedrijven onderkennen ten slotte het belang van sociale media en een goede eigen website. Bijna driekwart van de onderzochte hotels heeft zich voorgenomen komend jaar meer boekingen via de eigen website te realiseren om zo de hoge kosten van intermediairs (oplopend tot 20 procent) te omzeilen.

Meer dan de helft van de hotels heeft op dit moment een medewerker in dienst die zich specifiek en fulltime bezighoudt met sociale media.