DIEMEN - De mediabestedingen in Nederland hebben vorig jaar een piepkleine groei laten zien van 0,3 procent tot 4,93 miljard euro.

Dat is volledig te danken aan een stijging van de reclamebestedingen op televisie en internet, waarmee dalingen bij onder meer de printmedia werden gecompenseerd. Dat maakte marktonderzoeker Nielsen woensdag bekend.

Volgens de onderzoekers is de reclamemarkt nog steeds niet helemaal hersteld van de forse daling van de bestedingen in 2009 als gevolg van de kredietcrisis. ''In 2010 was er een begin van herstel, maar dat herstel is ook in 2011 zeer broos'', concludeert Nielsen.

Daling

De grootste klappen vielen bij de vak- en managementbladen met een min van 9,8 procent.

Dagbladen zagen voor het vierde jaar op rij een daling, hoewel de daling van 7,7 procent minder groot was dan in de laatste 2 jaar.

Huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen zagen de bestedingen met 9,5 procent dalen. Zij moeten het vooral hebben van kleinere adverteerders die fors bezuinigen op hun mediabudgetten.

Internet

De grootste groei kwam van internet met een toename van bijna 12 procent tot ruim 1 miljard euro.

Ook de bestedingen aan televisiereclame kwamen boven de 1 miljard euro uit met een stijging van 4,3 procent. Aan bioscoopreclame werd 2,9 procent minder uitgegeven, ondanks een recordaantal bezoekers in 2011.