AMSTERDAM – Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven in Europa heeft geen concreet beleid voor het beschermen van het intellectuele eigendom en de bedrijfsgeheimen.

Dat blijkt uit onderzoek van PwC in opdracht van Iron Mountain, een Amerikaans bedrijf dat is gespecialiseerd in het beheer van documenten.

Van de onderzochte Nederlandse bedrijven, vindt meer dan de helft (52 procent) de bescherming van intellectueel eigendom en gevoelige bedrijfsinformatie minder belangrijk dan de bescherming van gegevens over klanten, werknemers, financiën en van bedrijfsgegevens.

Volgens Iron Mountain, dat in 2009 een omzet haalde van 3 miljard dollar, vertegenwoordigen gevoelige bedrijfsgegevens en bedrijfsgeheimen al snel tweederde van de waarde van een bedrijf. ”De nonchalante houding van het management op dit punt, maakt bedrijven erg kwetsbaar voor bedrijfsspionage en voor diefstal van gegevens”, aldus Iron Mountain.

Farmacie

Voor het onderzoek ondervroeg PwC managers bij 600 Europese bedrijven met 250 tot 2500 werknemers. PwC onderzocht de sectoren verzekeraars, productie-industrie, advocatuur en farmacie.

Van deze vijf sectoren presteert de farmacie het slechtst in het veilig omgaan met gevoelige informatie. Slechts 30 procent van de ondervraagde farmaceuten heeft intellectuele eigendommen en bedrijfsgeheimen opgenomen in zijn informatierisico‐beheerplan, aldus Iron Mountain. Verzekeraars presteren hier met 57 procent het best.