AMSTERDAM – MKB-bedrijven hebben last van zakelijke klanten die te laat betalen. Een op de vijf komt er zelfs door in het nauw.

Dat staat in het rapport ‘De rekening betalen’ dat onderzoeksbureau Panteia/EIM dinsdag publiceerde.

Van de bedrijven met zakelijke afnemers heeft 60 procent te maken met te laat betaalde rekeningen. Bij een op de vijf MKB-bedrijven met zakelijke klanten (B2B-bedrijven) leiden deze achterstanden tot financiële problemen binnen het eigen bedrijf. Het gaat dan om eigen betalingsachterstanden, rood staan bij de bank, incassoprocedures en leveringsstops.

Privé

Bij bijna 20 procent van de kleinste bedrijven die leveren aan zakelijke klanten (zzp’ers en bedrijven met hooguit drie werknemers) komen ondernemers er ook privé door in de financiële problemen; er is niet genoeg geld meer voor de noodzakelijke uitgaven.

Twee derde van de B2B-bedrijven in het MKB levert ook aan overheid en semioverheid, en 38 procent van hen krijgt zijn rekeningen niet binnen 30 dagen betaald, terwijl overheden wel een wettelijke verplichting hebben om binnen deze termijn te betalen.

Betalingstermijn

Bij B2B gelden binnenkort ook nieuwe regels met betrekking tot de betalingstermijn. Nu bepaalt de wet alleen dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn. Maar vanaf naar verwachting begin volgend jaar geldt een maximum van 60 dagen.

Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is dan alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig is.