"Het hagelt, het hagelt, grote korrels ….. Zo geweldig lekker, …..". De prijs van hagelslag lees je duidelijk op het schap. Maar weet jij in hoeveel tijd de vruchtenhagel of pure hagelslag is gemaakt?

Door Hennie Tibben

Achter de schermen doet de fabrikant er veel aan om efficiënt te produceren, zodat ze winst kan maken. Maar ze vertelt niet in hoeveel tijd ze de hagelslag maakt, dat is het geheim van de smid. Waarom zou je als zelfstandige professional dan wél je uren verkopen aan je klant?

Als je klaar bent met verkapt werknemerschap en een vrije zelfstandige wilt worden, dan doe je er alles aan om afscheid te nemen van je urenverantwoording naar klanten. Je wilt toch eigen baas zijn en dus ook over je tijd?

Dat je efficiënt, effectief en nog veel meer bent, dat is je eigen winst. Je urencriterium en tijdregistratie is een bedrijfsgeheim en geef je hooguit aan de Belastingdienst, het UWV en wanneer jij daar echt baat bij hebt.

Hagelslag

Wat kun je leren van een pak hagelslag?

Je kansen op winst en vrijheid beginnen in je offerte: wat bied je aan en tegen welke condities?

Hagelslag: wat is de essentie van wat je doet? Hagelslag is duidend: de meeste mensen weten onmiddellijk wat ze uit dat pak mogen verwachten. Als dienstverlener kun je hier bijv. zeggen dat je presentator, schrijver, trainer, grafisch vormgever, programmamanager, etc. bent.

Noem je rol en gebruik herkenbare woorden (keywords/zoekwoorden/trefwoorden) zodat je klant eenvoudig kan aanhaken. Welke andere toevoegingen of zelf bedachte woorden je ook gebruikt, maak ook duidelijk dat je hagelslag (of iets anders;-) bent.

Onderdelen

Ingrediënten: uit welke onderdelen bestaat jouw dienst of product? Klassiek is het om te zeggen: X uur als …. (rol, functie) op locatie Y. Maar dat is oldskool werknemer zijn. Dit is de plek waar je ondernemend, creatief en concreet moet zijn.

Denk aan allerlei werkvormen of faseringen van je dienst. Bijvoorbeeld intake, quickscan, uitvoering, rapportage, support, nazorg. Of: research, schrijven, redigeren, opmaken.

Zeg iets over de vorm of locatie: bijv. telefonisch, vie e-mail, individueel, groep, opmaak X. Of noem een deadline. Je knipt je dienst op, bakent af en zorgt ervoor dat je in de uitvoering niet onnodig tijd- of locatiegebonden hoeft te werken.

Resultaat

Voedingswaarde: laat in je aanbod weten welk resultaat je levert. Dan kun je denken aan ‘website klantmagnetisch’ maar ook wat daarvan het concrete resultaat zal zijn: bijvoorbeeld ‘x unieke bezoekers per dag’.

Je laat niet weten hoeveel uren het je kost (input), maar wat het je klant oplevert (output). Twijfel je hieraan? Zelfs werkgevers die zich overgeven aan Het Nieuwe Werken belonen werknemers op output!

In je aanbod naar je klant ben jij de regisseur over het wat én hoe. Je ontwikkelt en presenteert je dienst zo dat deze je klant fantastisch helpt. En ondertussen heb je het in de vorm gegoten die zorgt voor je eigen ideale werk, vrijheid en winst.

Hennie Tibben van Tibbenwerkt.nl is business coach voor zelfstandig ondernemende professionals die tegen de grenzen van hun tijd, energie en geld aanlopen. Volg Hennie ook op Twitter.