AMSTERDAM - Een goede garantie is een prima verkoopargument, is de gedachte achter een nieuw keurmerk voor garantievoorwaarden. “We willen garanties sexy maken”, vertelt oprichter Rob Engler van ICICHECK.

Engler kwam enige tijd geleden, toen zijn spelcomputer al bij het open maken van de doos al defect bleek te zijn, met een winkel in aanvaring over de garantievoorwaarden. “Dat moet toch makkelijker kunnen, dacht ik toen”, vertelt Engler.

Hij stelt dat er jaarlijks duizenden klachten zijn die met garanties te maken hebben, vooral rond de aanschaf van elektronica. Een aantal winkelketens, waaronder Block, Harense Smid, BCC, en Scheer&Foppen, werd onlangs door toezichthouder AFM beboet wegens het niet afdoende naleven van de garantievoorwaarden.

Het nieuwe keurmerk moet vooral zorgen voor meer transparantie en een kortere lijn tussen de consument en de fabrikant. Wettelijk is een winkel verplicht om een oplossing binnen 30 dagen aan te reiken en moet de consument zich altijd melden op de plek waar hij het product gekocht heeft. “Maar in de praktijk lost de winkel het probleem meestal niet zelf op”, aldus Engler.

Ook verschillen de garantievoorwaarden van winkels nogal eens van die van de fabrikant en hebben consumenten soms verkeerde verwachtingen over garanties. Het garantiekeurmerk moet de stap naar de winkel overbodig maken door de koper naar de website te sturen, waar het probleem wordt afgehandeld.

Breed begrip

“Garantie is nogal een breed begrip”, vertelt Engler, die de Universiteit van Tilburg onderzoek liet doen naar het verschijnsel. Zo geeft de ene producent geld terug of laat het product kosteloos repareren, terwijl de andere daarvoor extra kosten in rekening brengt. Ook is er onduidelijkheid over de minimale termijn dat een garantie geldig is.

In het wetboek staat nu dat een apparaat gedurende een bepaalde periode moet voldoen “aan wat u mag verwachten op het moment van aankoop”. Wat Engler betreft wordt er echter minder nadruk gelegd op de duur van de garantie, en wordt er meer aandacht geschonken aan de kwaliteit van de voorwaarden; de garantieservice als unique selling point.

“Door een goede garantie schatten consumenten de kwaliteit van producten hoger in”, vertelt Engler. En natuurlijk trekken kopers makkelijker hun portemonnee als zij de garantievoorwaarden goed vinden.

“Een telecombedrijf dat bij een defect een vervangend toestel aanbiedt, vergroot de kans dat iemand zijn abonnement verlengt met bijna vijftig procent”, vertelt Engler.

App

Consumenten die zich gratis aanmelden bij het keurmerk kunnen hun bonnen digitaal opslaan met behulp van een smartphone-app. Het keurmerk maakt door een indeling in drie categorieën duidelijk wat voor soort garantie een aangesloten fabrikant verleent.

ICICHECK test ook een scanzuil waar klanten in de winkel direct hun bon kunnen scannen en bewaren in hun “digitale schoenendoos”.

Een honderdtal merken uit verschillende branches zou inmiddels interesse getoond in het garantielabel. Recentelijk voerde Engler gesprekken met Elmarc (importeur van onder andere Akai, Grundig, TDK en Memorex) een grote leverancier van wit- en bruingoed, en bedrijven uit de installatiebranche. Ook telecombedrijf T-Mobile zal het keurmerk waarschijnlijk gaan voeren.