AMSTERDAM - Een dochterbedrijf van ABN Amro, Dialogues Incubator, is woensdag van start gegaan met een crowdfundingplatform, waarbij startende bedrijven bij 'de crowd' (het publiek) kapitaal proberen te vergaren voor hun onderneming.

Het gaat om een proef van vier maanden, waarbij er door geldschieters vanaf 50 euro (en maximaal 5.000 euro) kan worden geïnvesteerd in vijf beginnende bedrijfjes. Dit zijn ondernemingen met "een positieve maatschappelijke impact op sociaal, educatief en ecologisch gebied", aldus platformmanager Arthur van de Graaf.

Voorbeelden zijn Yuno (gezonde snacks), Greenjoy (elektrisch varen) en We Beat The Mountain (gerecyclede producten).

Gemiddeld moeten de vijf startups 40.000 euro bij elkaar halen, waarna de investeerders recht krijgen op rendement op hun investering. Lukt het de onderneming niet om in de eerste vijf jaar voldoende geld te verdienen, dan vervalt het recht op rendement.

Seeds

Het platform Seeds.nl is de eerste keer (wereldwijd) dat een bank crowdfunding in de praktijk probeert te brengen. "Investeerders willen meer betrokken zijn bij een project dan alleen via het geven van geld", zegt Van de Graaf.

Seeds.nl komt zelf voort uit Dialogues Incubator, een zogeheten groeiversneller van ABN Amro. Van de Graaf werkte daar sinds 2010 aan het platform.

Succes

Crowdfundingplatforms als Crowd About Now, Geldvoorelkaar.nl en Symbid timmeren al enige jaren aan de weg in Nederland. Wereldwijd steeg het totale via crowdfunding geïnvesteerde bedrag vorig jaar naar ruim 1,4 miljard euro.

Het hoogste bedrag dat tot nu toe bij elkaar werd gehaald is 10 miljoen dollar (7,8 miljoen euro), voor het smartphonehorloge Pebble. Het project op het Amerikaanse platform Kickstarter.com kreeg van 69.000 internetters een donatie tussen de 1 dollar en 10.000 dollar.