Met zo’n plan op zak kom je er wel, moeten veel ondernemers denken die een adviseur inhuren om een marketingplan te maken. Het wondermiddel om de markt te bewerken.

Door Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger

Als het enigszins goed gedaan wordt, is het een gestructureerde, concrete, commerciële vertaling van de gedachtegang van de betreffende ondernemer. Maar het kan ook anders, zo heb ik recentelijk mogen ervaren.

Ik ga er vanuit dat de adviseur minimaal een goede luisteraar moet zijn, hij of zij moet immers de zinnen, hersenspinsels, losse woorden omzetten naar een concreet marketingplan. Maar wat ik via de betreffende ondernemer in handen krijg, is niet meer dan een standaard stukje tekst wat zo van internet geplukt kan zijn.

Containerbegrippen en ‘blabla’ teksten over laaghangend fruit en dat de markt gestructureerd aangepakt moet worden. Hoe deze markt dan gestructureerd aangepakt moet worden, staat er dan weer niet in. Dit alles in een duur boekwerkje.

Standaard riedel

Als ik contact opneem met de potentiële adviseur en hem vraag wat hij begrepen heeft van de ondernemer, krijg ik een standaard riedel opgelepeld. Vervolgens leg ik uit dat de betreffende ondernemer slechts geïntroduceerd wil worden in bepaalde netwerken en dan wordt het stil aan de andere kant van de lijn.

Dat daar ook een betaling tegenover moet staan is evident, maar het belachelijke tarief wat de man noemt in zijn voorstel c.q. contract, slaat kant nog wal.

De betreffende ondernemer is beduusd en voelt zich er niet prettig bij. Zijn eerste reactie is dat hij het gevoel heeft dat hij zonder mijn hulp geld aan iets gegeven zou hebben, zonder dat het hem concreet omzet oplevert. Hij twijfelt even aan zijn capaciteiten als ondernemer, maar het is slechts een beginnersfout.

Wantrouwen

Ik ben niet van het principe dat je op voorhand moet wantrouwen, maar er zijn helaas nu eenmaal altijd mensen die een slaatje willen slaan uit de naïviteit van de beginnende ondernemer. Die ondernemer die denkt met een dergelijk plan lekker aan de slag te kunnen.

En hoe je er achter komt dat het niet meer dan wat wollige tekst is, is veelal vanuit ervaring. Toch kun je als ondernemer ook proberen er zelf achter te komen tijdens het gesprek.

Vraag wat concrete voorbeelden, gericht op je eigen branche. Vraag de adviseur hoe hij/zij in de praktijk een aantal zaken ziet en vraag door als er alleen met containerbegrippen gesmeten wordt. Krijg gevoel bij wat hij/zij zegt en schroom nooit. Domme vragen bestaan niet.

Afgezien

Deze ondernemer heeft afgezien van een verdere samenwerking met het adviesbureau, omdat zijn goede gevoel weg is. Inmiddels hebben we iemand anders gevonden die een normaal tarief hanteert en grotendeels op basis van no cure no pay deze ondernemer wil helpen.

De man is spekkoper, want hij heeft allang gezien dat de ondernemer commercieel genoeg is om zijn product aan de man te brengen en hij wordt er dus zelf ook beter van dan het ‘uurtje factuurtje’.

Het plan is niet vervat in een lijvig gebonden boekwerk, maar op 2 A4-tjes concreet in stappen uitgewerkt en waarbij de adviseur de ondernemer introduceert. De locaties en tijdstippen staan er zelfs in vermeld.

Dat is nu een begin voor deze ondernemer waar hij wat mee kan. Natuurlijk is het vervolg aan de commerciële kwaliteiten van de ondernemer zelf, maar als ik het een beetje in kan schatten komt dat meer dan goed!

Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger zijn de oprichters van Stichting Legatio. Zij ondersteunen ondernemers met de bedrijfsvoering van hun onderneming en/of hun persoonlijke ontwikkeling en worden hierbij ondersteund door een professioneel team. Legatio is ook te vinden op Twitter.