‘Voordelen van social media nog niet genoeg benut’

AMSTERDAM – Social media worden nog steeds te veel als zendkanaal gebruikt door bedrijven. Er kan veel meer invloed worden uitgeoefend met de verschillende platformen.

Dat zegt freelance strateeg en innovator Menno Lanting tegen NUzakelijk.nl. Hij bracht onlangs een update van zijn boek ‘Connect!’ uit.

Sociale netwerken ontwikkelen zich constant en dat moet alsmaar worden bijgehouden. Sinds het schrijven en het uitbrengen van de eerste druk van Lantings boek in 2010 is er veel veranderd in de branche.

Updates

Om te beginnen zijn er verschillende nieuwe netwerken ontstaan, zoals Pinterest en Instagram, waar ondernemers en managers op kunnen inspelen. Daarnaast is het gebruik van social media massaal toegenomen. ‘’Niet alleen privé maar ook het zakelijk gebruik van social media is sneller toegenomen dan ik had ingezien.’’

Ook zijn bedrijven enkele stappen verder in het gebruik van de sociale netwerken. ‘’Ze zien in wat wel of niet werkt. Dit heeft enigszins ook voor een zekere teleurstelling gezorgd. Verder wordt er steeds meer ingezien wat de invloed van social media kan zijn.’’

Trends

Er zijn twee belangrijke trends te ontdekken op het gebied van sociale netwerken.

‘’Social media is uitgegroeid van een netwerk voor privé-gebruik voor contacten en spelletjes tot een medium dat wordt toegepast in het bedrijfsleven’’, zegt Lanting.

Veel bedrijven zijn actief op gebied van social media en hebben een account op bijvoorbeeld Facebook of Twitter maar zijn op dit moment pas aan het ontdekken wat ze er echt mee kunnen bereiken. ‘’Bedrijven gaan nadenken over wat de toegevoegde waarde is en ontdekken dat het veel interessanter kan zijn dan in eerste instantie werd gedacht.’’

Doel

Het probleem is volgens Lanting dat sociale netwerken alleen als middel worden gezien en er niet wordt nagedacht over het doel ervan. ‘’Bedrijven moeten bedenken wat de bijdrage van de online sociale netwerken zijn voor de organisatie in deze digitale samenleving.’’

‘’Ik geloof dat de invloed van social media veel verder kan gaan dan andere manieren van samenwerking en business communicatie. Kennis kan onder andere via dit medium worden gedeeld, zowel tussen medewerkers als naar klanten toe. ’’

Interactie

De auteur vindt dat bedrijven meer moeten inspelen op de mogelijkheden van de platformen. ‘’Interactie is een van de belangrijkste mogelijkheden die kan worden toegepast via social media en juist dat wordt vaak niet gedaan.’’

'Connect!' is in 2011 verkozen tot managementboek van het jaar.

Tip de redactie