Helaas voor steeds meer ondernemers een herkenbaar verhaal: je levert een dienst of product volgens afspraak en je klant is helemaal blij.

Door Ilse de Boer

Vervolgens blijft de betaling echter uit ondanks je vriendelijke herinneringen… Laat jij je dan dollen door je dubieuze debiteur of maak je je sterk voor je recht?

Bij wet is bepaald dat je klant je factuur binnen 30 dagen na ontvangst moet voldoen. Als dat na drie aanmaningen nog niet gebeurd is, kun je je vordering overdragen aan een incassobureau. Het is voor beide partijen echter een vervelende stap, waar veel ondernemers tegenaan hikken.

Dialoog vóór dwang

Het besluit om een incassotraject te starten markeert namelijk veelal het einde van het goede vertrouwen in je klant, en daarmee jullie relatie. Ook al zal het incassobureau ernaar streven de dialoog vóór de dwang uit te laten gaan: de relatie met je klant zal er niet echt beter op worden.

Jij baalt al weken of maanden van het geschonden vertrouwen en dat je zo achter je geld aan moet zitten.

Je klant die in gebreke is gebleven en daarin volhardt, krijgt de extra kosten voor het incassotraject voor zijn kiezen, vermeerderd met de wettelijke rente. En dat totaalbedrag kan behoorlijk oplopen als het om een fikse factuur gaat.

Liquiditeit of prioriteit

Toch kun je als ondernemer gedwongen worden een incassotraject op te starten om de druk en vooral de dwang te verhogen.

Je klant blijft zich bijvoorbeeld in hardnekkig stilzwijgen hullen, stelt je factuur opeens ter discussie of komt met de zoveelste loze toezegging of flauwe smoes aanzetten.

Blijft de betaling van die factuur hoe dan ook uit en wil je de continuïteit van je eigen onderneming waarborgen, dan heb je geen andere keuze dan hardere maatregelen te nemen. Gaat het namelijk niet goedschiks, dan maar kwaadschiks (die ooit zo goede relatie met je klant ten spijt).

In jouw belang

Ook jouw zaken gaan tenslotte door. Je moet je eigen rekeningen betalen, en wilt in de tussentijd niet op een houtje bijten. Te laat of niet betalende klanten kosten je bovendien gewoon geld. Je had het geld dat je nog tegoed hebt, immers ook kunnen gebruiken om te investeren of op je spaarrekening te zetten.

Afgezien van het feit dat je natuurlijk gewoon recht hebt op je betaling, zou je dus wel gek zijn om je dubieuze debiteur hiermee weg te laten komen. Met een incassobureau maak je bovendien een duidelijke statement: met jou valt niet te spotten.

Zorg ervoor dat je wanbetalers geen loopje met je nemen, zit bovenop je betalingstermijnen en neem tijdig actie als je klanten niet betalen.

Betaling maakt wel gelukkig

Laat je goed voorlichten door een incassobureau over de verschillende stappen, mogelijkheden en natuurlijk de kosten als het wel zover komt.

Zorg ervoor dat je krijgt waar je recht op hebt. Want geld mag dan wel niet gelukkig maken: als die ene openstaande factuur uiteindelijk wel wordt betaald, spring je echt wel een gat in de lucht…

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie en blogt elke twee weken over het ondernemerschap. Uiteraard is zij ook op Twitter te volgen.