Mobiel gebruik risico voor Facebook

AMSTERDAM – Het aantal inlogs op Facebook is per maand hoger dan het aantal advertenties dat getoond wordt. Dat komt door het toenemende mobiele gebruik en heeft mogelijk een negatief effect op degroei en inkomsten van het internetbedrijf.

Dat blijkt uit de Amerikaanse cijfers van comScore.

Facebook zag deze trend al in het eerste kwartaal en verwacht dat dit in het tweede kwartaal verder toeneemt. Gemiddeld bezoeken Amerikanen het sociale netwerk 7,5 uur per maand via hun mobiele telefoon. Op pc's is dit ruim 6,5 uur.

Het toenemende mobiele gebruik wordt gezien als een risicofactor, omdat Facebook er tot nu nog niet in is geslaagd om met de app net zo veel geld verdienen als met de browservariant. Dat komt door een tekort aan mobiele advertenties.

Beursgang

Facebook gaat binnenkort naar de beurs en geeft de problemen op mobiel gebied in de IPO-documenten toe. “Wanneer het aantal mobiele gebruikers toeneemt ten koste van pc-gebruikers, en als we er niet toe in staat zijn een goed businessmodel voor mobiele gebruikers op te zetten, dan heeft dat een negatief effect op onze groei en inkomsten", schrijft het bedrijf.

Facebook mikt bij zijn beursgang op een opbrengst van mogelijk 12 miljard dollar en een introductieprijs van 28 tot 35 dollar per aandeel. De totale waarde van het bedrijf kan daardoor oplopen tot ruim 95 miljard dollar. Dat is bijna evenveel als Amazon.com en meer dan oudere technologieconcerns als Hewlett-Packard en Dell samen.
 

Lees meer over:
Tip de redactie