Schaamteloze zelfpromotie

Onder welke steen zat jij? Als je op een feestje bent en niet snel aanhaakt op een zogenaamd zeer actueel onderwerp, dan krijg je deze vraag al snel op je afgevuurd.

Door Hennie Tibben

Als zelfstandig ondernemende professional heb je geen steen nodig, je bent sowieso snel ongezien.

Al helemaal als er op het feestje vooral mensen rondlopen met een baan. Zij hebben het makkelijk bij het kennismaken. Ze vertellen je hoe ze heten en - afhankelijk van het soort feestje of mens - wat hun functie is. Ik ben controller dus ik besta. Ik ben woordvoerder dus ik ben.

De controller en woordvoerder hebben een baan en collega's. Een groep mensen die samen veel tijd en budget hebben, waarmee ze ervoor zorgen dat het bedrijf een visie heeft, diensten ontwikkelt, klanten aantrekt en houdt. Zodat de controller kan controllen en de woordvoerder kan woordvoeren. Voor hen het mooiste werk van de wereld.

Zelfstandige

Op dat feestje kun jij vertellen dat je zelfstandige bent. Of nog mooier: je bent ondernémer.
Hoe reageert de ander dan op jou? Oef, je werkt vast hard. Zeker in deze tijd. Ik lees dat zzp'ers naar de voedselbank gaan en van alles tekortkomen. Jij komt hier vast niet toevallig op de fiets en hoe is het met jouw vakantie?

Dit is een gesprek waar niemand op zit te wachten (en jij zeker niet).

Nu vertel ik op een feestje wel eens - zo ongeveer op het moment dat ik naar huis wil - dat ik business coach ben. Grote kans dat de ander afhaakt omdat hij overbezet raakt door mijn vage en mistige woorden. In het gunstigste geval komt de ander dichterbij staan en kijkt mij beleefd maar vragend aan.

Mist

Zo kun ook jij pal naast een potentiële klant staan, die staat te springen om ..... Maar met je woorden maak je mist omdat je zegt dat je coach, financieel of communicatie adviseur, vormgever, professional organizer of .... bent.

En jij en je fantastische dienst blijven ongezien. Terwijl je - nu je toch op het feestje bent - kunt toveren met je tijd en contacten. En ook nog eens van betekenis zijn voor de ander.

Als zelfstandige kun je last hebben van een land vol onwetende werknemers, een zesjescultuur, een grote gelijkheidsdrang en angst voor kop-boven-het-maaiveld. Zo kan het komen dat geweldige talenten en professionals besmuikt een 'Shameless Self Promotion' aankondigen en dan snel vertellen hoe hun website heet en wat je daar kunt zien of kopen. Vooral niet te veel ruimte innemen.

Helpen

Maar mensen zijn gek op mensen die staan voor hun zaak en de meeste mensen willen andere mensen graag helpen. Waarom zou jij - terwijl je niet kunt of wilt leunen op een geldverslindende TV-commercial of een hele batterij verkopers - jezelf dan ongezien maken op een feestje of plek waar je toch al bent?

Er is nog iets anders: een mistige functie noemen zou verboden moeten worden, als eerste voor zelfstandig ondernemende professionals. Zeg nooit (alleen) meer dat je een vormgever, financieel of communicatie adviseur, professional organizer of ...... bent.

Vertel liever met welke klanten je het allerliefste werkt, wat hun grootste probleem is en wat de winst en vooruitgang is die jij je klant bezorgt. Zeg het in woorden die mensen raken.

Dramaqueen

Schuif een eind op richting Shameless Self Promotion en begin er nu mee. Leen woorden van een dramaqueen, zorg voor hoop en hebberigheid en kijk naar de reactie van de ander.

Zorg ervoor dat je woorden raken, dat anderen beelden en gevoelens bij jouw woorden krijgen. Zodat ze direct kunnen denken aan iemand die baat heeft bij jou en je dienst. En misschien blijken ze dat zelf ook te hebben!

Wil je goed verdienen en ideale klanten in minder tijd? Zorg dat je gezien wordt en dat je woorden als een viraal vuurtje verder kunnen vlammen.

Krijg je weinig vlammen en geen vuur? Zeg dan niet meer van hetzelfde, ga niet schreeuwen maar zeg het ánders en kijk wat er dan gebeurt. Heb onderweg geduld met jezelf, een vuurtje stoken zonder mistige rook is een kunst op zich!

Hennie Tibben van tibbenwerkt.nl is business coach voor zelfstandig ondernemende professionals die tegen de grenzen van hun tijd, energie en geld aanlopen. Volg Hennie ook op Twitter.

Tip de redactie