AMSTERDAM – Een restaurant in Groningen voerden de afgelopen tijd een opmerkelijk experiment uit. Twee maanden lang mochten bezoekers zelf de rekening bepalen.

Dat meldt de NOS vrijdag.

Ruim 300 gasten van ‘t Feithhuis bepaalden zelf de waarde van hun biefstuk en nagerecht en gaven dat een prijs. Het enige wat de klanten daarvoor moesten terug doen was hun op- en aanmerkingen op papier schrijven. Hier werd heel opvallend geen misbruik van gemaakt.

Keimpe Postema, de eigenaar van het restaurant, is extreem verrast dat de gasten serieus mee hebben gewerkt. Bezoekers betaalden gemiddeld 6 a 7 procent minder dan het oorspronkelijke bedrag.

Ondanks het succes was het een eenmalig experiment. "Het wordt geen commerciële formule. We hebben heel veel lessen geleerd uit dit experiment. Het daagt je uit goed te luisteren naar de klanten", laat Postema weten aan de NOS.

De eigenaar wilde kijken hoeveel klanten overhadden voor zijn producten.