DUSSELDORF - Kledingwarenhuis C&A heeft vorig jaar, ondanks moeilijke economische omstandigheden, de omzet opnieuw zien groeien.

Alleen in Nederland, waar C&A ruim 170 jaar geleden werd opgericht door de broers Clemens en August Brenninkmeijer, ging de omzet iets omlaag. Dat werd woensdag bekendgemaakt.

De 1537 winkels van C&A in 20 Europese landen genereerden in totaal een omzet van 6,8 miljard euro, 3,2 procent hoger dan het jaar daarvoor. C&A maakte geen winstcijfer bekend.

Marktaandeel

Het marktaandeel groeide op de Europese markt van 5,4 procent in 2010 tot 5,6 procent. C&A zei tevreden te zijn over het resultaat, ''vooral gezien de langzame en nog steeds onstabiele marktomstandigheden''. C&A verwacht dat ook dit jaar de macro-economische omstandigheden moeilijk zullen blijven.

De Nederlandse winkels draaiden een omzet van 510 miljoen euro, een daling van 0,8 procent ten opzichte van 2010. Deze prestatie is volgens C&A aanzienlijk beter dan de rest van de modesector.

Schade

''Wij hebben de schade goed kunnen beperken'', lichtte woordvoerder Edwin Fafie van C&A toe. Het koude weer in april speelt C&A nu wel parten, aldus Fafie. ''Het voorjaarsseizoen begon veelbelovend, maar daarna is de herfst weer begonnen en dat merken wij ook.''

C&A begon in maart een eigen webwinkel in acht landen, waaronder Nederland. Een succes, zei Fafie. ''Wij merken dat de markt groot is en dat er veel belangstelling is.'' Overigens blijft ook de huidige samenwerking met Wehkamp voor de onlineverkopen bestaan.

C&A blijft dit jaar uitbreiden. De keten opent dit jaar ongeveer 100 winkels door heel Europa. Zo'n 25 winkels worden waarschijnlijk gesloten.