Lekker chunken

Er zijn van die mensen die op alles gelijk een concreet antwoord hebben. Is dit antwoord dan ook eenduidig te interpreteren? Allerminst.

Door Sanne Nuij van Arnhem

Elke persoon heeft een eigen motivatie om een standpunt in te nemen, te beslissen om iets juist wel of juist níet te doen. De oplossing voor deze onzekerheid is binnen uw aller bereik: ga eens lekker chunken!

Chunken is een methode die in NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) wordt gebruikt om te spelen met abstractie niveau. Dat betekent: achterhalen waarom iemand een bepaalde keuze maakt op globaal niveau maar ook, indien gewenst, hoe dit er concreet uit ziet.

Upchunck

Een voorbeeld uit de praktijk. Ik rijd een auto van de zaak. Behoorlijk concreet. Maar als je nou eens wilt weten waaróm ik die auto rijdt, dan ga je vragen stellen die naar een hoger abstractieniveau leiden.

En dat is niet zo gemakkelijk als “om me te vervoeren”, dat kan bijvoorbeeld ook per trein, paard of te voet.

Wanneer er door wordt gevraagd, zal duidelijk worden dat ik het fijn vind om zelf te bepalen wanneer ik weg ga. Omdat ik daardoor flexibel ben. En flexibiliteit geeft me een gevoel van vrijheid. En vrijheid is voor mij belangrijk.

Vrijheid

Et voilá; tot hier leidt de upchunck. Vrijheid is een bepalend thema voor mij als ondernemer, en dus ook bij het kiezen van een vervoersmiddel.

Het heeft voor mij als ondernemer al vaak gewerkt, zo`n upchunck. En dan vooral tijdens acquisitiegesprekken. Want er is áltijd een hoger doel voor een opdracht; de organisatie nodigt jou niet voor niets uit. Zij willen van mij niet een training, maar zij willen iets bereiken, iets voor elkaar krijgen, en zetten de training hier voor als middel in.

Downchunck

Andersom werkt het ook, dat chunken. Misschien ken je wel zo iemand die nóóit een sluitend antwoord lijkt te geven. Die blijft zweven in abstracte termen en vage omschrijvingen van wat er misschien eventueel ooit wellicht als de situatie zich voordoet zou mogen gebeuren.

Stapje voor stapje zorgen zogenaamde downchunck vragen er voor dat er een concreet beeld ontstaat rondom een situatie.

Ook dit werkt goed bij een acquisitiegesprek: vaak wordt ik uitgenodigd onder het motto “wij willen iets met communicatie”. Abstracter wordt het niet, vermoed ik.

Door vragen te stellen als “hoe zie je dat voor je”, “wat gaat dit voor uitwerking hebben” en “hoe ziet de afdeling er letterlijk uit na deze trainingen” wordt snel duidelijk over welk onderwerp een trainingstraject zal gaan.

Opvallend

Wat mij vooral opvalt, is dat de wens van een potentiële klant vaak heel anders is dan ik in eerste instantie dacht.

Ook privé heb ik al veel aan de chunking techniek gehad: in verrassende situaties, positief of negatief, vorm je toch al snel een beeld van “wat er aan de hand is” bij een persoon. Dat is menselijk, maar daardoor niet minder jammer.

Het stellen van vragen levert je namelijk een hoop nieuwe inzichten op en vaak ook rust; doemdenken wordt hierdoor volledig uitgeschakeld.

Ik ben benieuwd wat een portie lekker chunken jou (vandaag?) oplevert. Laat je het me weten? #lekkerchunken

Sanne Nuij van Arnhem is eigenaar van Plan T en geeft trainingen over “het merk ZZP”, leerstijlen, ontwikkeling en communicatie. Ook is zij ontwikkelaar van de training/ methodiek “Leuk! Veranderen”. Volg Sanne via twitter.com/SanneNvA

Tip de redactie