Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw, initiatiefnemers van Startupbootcamp, doen de komende maanden voor NUzakelijk om beurten verslag van hun ervaringen met tech-starters. In deze derde aflevering: babystapjes naar investor day.

Door Ruud Hendriks

Vorige week zijn we pas echt begonnen met Startupbootcamp Amsterdam. Bijna een jaar van voorbereiding ging eraan, vooraf maar nu zijn ze er.

Bijna 30 medewerkers van tien kleine bedrijven uit zes landen gaan in drie maanden tijd proberen hun (online en tech) product zo goed te maken dat ze op 6 juli 600 investeerders kunnen overtuigen van hun kunnen.

De eerste maand gaan we vooral zo min mogelijk bouwen, maar eerst kijken of de ideeën en de concepten van de tech-starters wel kloppen.

Wij weten dat een tunnelvisie letterlijk “killing” kan zijn voor een beginnende onderneming en dus gaan we met onze honderd topmentoren heel goed kijken of onze starters wel op het juiste spoor zitten. Dat betekent dat we soms zeer pijnlijke vragen stellen, ondernemers zichzelf tegenkomen en zal onvermijdelijk heftige emoties losmaken.

Fijnsijden

Toch is dit misschien wel de belangrijkste fase van Startupbootcamp. Als de basis immers niet klopt, wordt het uiteindelijk moeilijk de rest goed te bouwen. En dus gaan we “pivotten”; producten en strategieën fijnsnijden en bijwerken.

Een mooi voorbeeld daarvan is de beursgenoteerde kamerverhuurder Airbnb, die ooit begon als een bedrijf dat luchtbedden wilde verkopen, al snel constateerde dat het nooit iets ging worden en uiteindelijk uitgroeide tot het bedrijf dat het nu is.

Zeer succesvol, hooggewaardeerd en innovatief. Airbnb zet de markt voor hotel- en appartementenverhuur letterlijk op z’n kop. Het bedrijf toont aan dat de macht veel meer dan vroeger bij de consument ligt, die zelf tegelijkertijd huurder en verhuurder kan zijn.

Met dergelijke voorbeelden overtuigen wij onze starters ervan dat geen enkele bedrijf te klein is op de wereld op z'n kop te zetten noch enig bedrijf te groot is om eraan ten onder te kunnen gaan. De honger naar vernieuwing en innovatie is essentieel voor elke onderneming. Het kost ons geen enkele moeite onze mensen daarvan bewust te maken.

Weglaten

Volgende maand gaan we heel hard programmeren, code schrijven die de huidige vaak nog ongepolijste software beter maakt, makkelijk bruikbaar en mooier. Het moet er allemaal zo uitzien dat iedereen in een keer begrijpt wat de bedoeling is.

Dat betekent vaak functies en knoppen weglaten in plaats van ze toevoegen. Ook dat is soms een pijnlijk proces. Minder is meer, kijk maar hoe groot Apple er mee is geworden.

Ondertussen trainen we onze ondernemers bijna dagelijks op hun presentatietechniek die ze vooral in de laatste fase nodig zullen hebben. Want dan staan ze voor al die investeerders die ze zullen moeten zien te overtuigen.

Goed recht op staan, je richten op iemand achterin de zaal zodat je goed verstaanbaar bent. Maar ook de juiste one liners zoeken die echt blijven hangen, passie en gedrevenheid uitstralen en een heilig geloof in eigen succes.

We zijn pas net begonnen.

Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw zijn de initiatiefnemers van het tech accelerator-programma Startupbootcamp Amsterdam en mede-oprichters van Startupbootcamp Europe.