AMSTERDAM - Een verhoging van de btw naar 20 procent is volgens het Financieele Dagblad iets waar het Catshuis op broedt. De krant schetst met een rondgang langs winkeliers, horeca en toeleveranciers wat de risico's kunnen zijn en vreest voor een verdere verlaging van de koopkracht.

Met name kleinere leveranciers zullen de dupe worden van prijsstijgingen, zo blijkt uit enkele gesprekken.

Afnemers zullen de hogere btw proberen te verhalen op hun leveranciers. Soms is bijvoorbeeld een btw-verhoging van 1 procent technisch moeilijk door te berekenen in de prijs.

Ook vrezen winkeliers dat bedrijven meer zwartwerkers in dienst gaan nemen om de kosten te drukken.

Vraaguitval

Prijsverhogingen van 1 procent zijn nog economische haalbaar, zo vertellen ondernemers. Maar een afschaffing van het lage tarief zal het einde betekenen voor veel bedrijven.

Ton Anbeek, topman bij winkelketen Beter Bed vreest voor vraaguitval bij consumenten. Hij denkt aan het historisch lage consumentenvertrouwen in Nederland. Volgens hem is het daarom beter niet de consument het begrotingstekort van de regering te vullen.