AMSTERDAM - Als autodealers hun omzet nog enigszins op peil willen houden, moeten ze zich meer richten op onderhoud. Dat betoogt ING donderdag in zijn kwartaalbericht over de automarkt.

De uitzonderlijk hoge groei van de verkoop van nieuwe auto's in 2011 sloeg in het eerste kwartaal om in een krimp van 7,6 procent in vergelijking met een jaar eerder, bleek woensdag uit cijfers van brancheorganisatie Bovag.

Waar in december het aantal verkochte auto's op jaarbasis nog met meer dan de helft toenam door promotiecampagnes van dealers, zit de klad er nu goed in.

Autodealers hebben last van het afgenomen consumentenvertrouwen. Consumenten kopen niet alleen minder auto's, ze gaan ook voor zuinige en goedkope modellen als de Volkswagen Polo en de Peugeot 107.

Kleine marges

ING bespeurt een stijgende concurrentie in de automarkt met zeer kleine marges op de verkoop van nieuwe auto's. Omdat de verkoopaantallen ook nog eens dalen, verwacht de bank een terugloop van het aantal autodealers. Op dit moment zijn er volgens Bovag nog rond de 2500 dealers in Nederland.

Om het hoofd boven water te houden adviseert ING autobedrijven zich meer te richten op service en onderhoud.

Essentieel daarbij is dat autoreparateurs goed vindbaar zijn op internet en een uitgebreide website hebben. Ook moeten ze in de avonduren open zijn. Nu sluiten dealerwerkplaatsen vaak nog om 17.00 uur.