AMSTERDAM - MKB-Nederland, Google, PostNL en ING gaan tienduizenden kleine en middelgrote bedrijven in Nederland helpen het internet beter in te zetten voor hun onderneming.

Het project 'Nederland Verdient Online' werd donderdag officieel gestart. Een vulpenzaak in Den Haag is het eerste bedrijf dat geholpen wordt aan een nieuwe webshop.

“Wij merken dat veel mkb’ers wel actief online willen zijn, maar simpelweg nog niet weten hoe. Wij gaan bedrijven helpen deze barrières te overwinnen.” legt Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland, uit.

Het landelijk programma is specifiek gericht op het midden- en kleinbedrijf. De vier partners helpen de ondernemer met het opzetten van een gratis website en webwinkel. Daarnaast assisteren zij bij het inrichten van een online advertentiecampagne en adviseren zij de initiatiefnemers over online betaalmogelijkheden en het verzenden van goederen die in de webwinkel zijn gekocht.

De webwinkel blijft niet voor altijd gratis. Mkb'ers mogen een bepaalde periode gebruik maken van de verschillende waarna ze verder zelf moeten investeren in hun online aanwezigheid. De initiatiefnemers verdienen ook aan het project door op deze manier meer klanten te werven.

Groeimogelijkheden

Volgens de vier partners benut het Nederlandse mkb de online mogelijkheden nog onvoldoende. Bijna tachtig procent van de bedrijven hebben wel een website, maar hebben deze niet tot een webshop uitgebouwd.

Uit onderzoek van de Boston Consulting Group blijkt echter dat mkb’ers met een online winkel sneller kunnen groeien. Omdat in Nederland ook bijna iedereen internet tot zijn beschikking heeft, laten bedrijven zonder een webshop kansen liggen volgens het rapport.

Vindbaar

Het gaat niet alleen om groeimogelijkheden, het is ook een manier om je bedrijf zichtbaar te maken, benadrukken de vier partners. "Bedrijven vergeten vaak dat de meerderheid van de consumenten zich tegenwoordig online oriënteert. Als je niet vindbaar bent kost dat klanten. Een goede website is daarom belangrijk om zowel online als offline meer klanten tot je te binden", licht Pim van der Feltz, directeur van Google Benelux, toe.

"We weten uit ervaring, dankzij soortgelijke initiatieven in Europa, dat dit programma werkt. In Nederland gaan we nog een stap verder en willen we alle mkb-bedrijven overtuigen van het nut van een goede webwinkel."