AMSTERDAM - Sanoma Media, het moederbedrijf van onder meer NUzakelijk.nl en NU.nl, gaat veelbelovende digitale startups “een stevige en strategische duw in de rug geven". Het Finse mediabedrijf heeft daarvoor woensdag het vehikel SanomaVentures in het leven geroepen.

Sanoma wil naar eigen zeggen startups niet overnemen, maar vooral innovatie in de digitale markt stimuleren. "Met SanomaVentures willen we talentvolle, creatieve ondernemers een duw in de rug geven, ons daaraan verbinden en innovatie versnellen. Binnen en buiten ons bedrijf", zegt operationeel directeur Michiel Buitelaar van Sanoma Media in Nederland.

Het mediabedrijf lokt startups onder meer met werkkapitaal, mediabereik, kennis op het gebied van online marketing en techniek, een zakelijk netwerk en begeleiding op het gebied van strategie en financiën.

Het startupplatform mikt vooral op ondernemingen die de eerste fase van hun opstartperiode voorbij zijn. Ze moeten een product ontwikkeld hebben op het gebied van e-commerce, mobiel, online video, online adverteren of digitaal leren.

De Nederlandse tak van Sanoma, dat in een groot aantal Europese landen actief is, geeft samen met Finland de aftrap van het initiatief. De leider van het project, Herman Kienhuis, werkt daarbij samen met opleidingsinstituten, incubators en investeringsmaatschappijen.