ZAANDAM – Spellenfabrikant Jumbo brengt zijn bekendste spel Stratego online. Het bedrijf blijft zich richten op puzzels en bordspellen, maar hoopt ook een graantje mee te pikken van de groei van online gaming.

“We zijn niet bang dat kartonnen spellen niet meer verkocht gaan worden, maar de explosieve groei zit in de digitale markt”, verklaart Arend Smit, directeur van Jumbo.

Stratego, in 1958 door Jumbo op de markt gebracht, was al sinds 2010 op de iPhone te spelen. Met de online versie hoopt het bedrijf meer nieuwe spelers te trekken. De illegale varianten die al online te spelen waren, worden momenteel juridisch aangepakt.

Stratego

Voor de online versie van Stratego is samengewerkt met Keesing Games. “Je moet geen dingen doen die een ander beter kan, ” aldus Smit. “Bovendien verandert de markt razend snel, dat vraagt om experts van buiten. De tablet was nog insignificant toen we begonnen met de ontwikkeling van Stratego online.”

In eerste instantie staan op Stratego.com twee versies: Original en Sci-fi, de variant die in Amerika veel gespeeld wordt. In het derde kwartaal van 2012 volgt Kings & Wizards. Afhankelijk van het succes worden meer varianten ontwikkeld. Er komt tevens een Hyves- en Facebook-versie van Stratego, daarna volgt de tablet.

iPawn

Het vorig jaar gelanceerde iPawn is een groot succes, aldus manager online Michiel Rademakers. “We hebben in anderhalve maand tijd 80.000 stuks verkocht.” iPawn geeft de mogelijkheid om op de iPad een bordspel te spelen met echte pionnen of bijvoorbeeld hengels in het geval van het Hengelspel. Komend jaar volgen iPawn versies van Stratego, Mens erger je niet en Poolbiljart.

Het lastige is om ook daadwerkelijk geld te verdienen met online spellen. Met iPawn denkt Smit goud in handen te hebben, omdat mensen bereid zijn te betalen als ze iets fysieks in handen hebben.

Omzet

Momenteel is de omzet uit online producten “verwaarloosbaar”. Over vijf jaar verwacht Smit dat het wel gegroeid is, maar dat het de omzet van fysieke spellen niet zal inhalen.

Koninklijke Jumbo, dat tot 2007 officieel Hausemann & Hötte heette, ging de afgelopen tien jaar twee keer bijna failliet. Volgens Smit is het bedrijf na de overname van M&R de Monchy in rustiger vaarwater terecht gekomen. De afgelopen jaren is het marktaandeel stabiel, “maar in sommige landen hebben we wel omzet moeten inleveren omdat de markt krimpt.”

De spellen van Jumbo worden in meer dan 25 landen op de markt gebracht, wat zorgt voor een omzet van ruim 40 miljoen. Het bedrijf heeft 130 medewerkers, op kantoor in Zaandam en in de fabriek in Medemblik.