AMSTERDAM – Het komt de laatste tijd te veel voor dat telecommunicatiesystemen het laten afweten. Hier ligt er een rol voor de overheid om deze problemen op te lossen.

Zo reageert Johan Marrink, directeur van ZZP Nederland, tegenover NUzakelijk op de storing bij telecomaanbieder Vodafone. “Als een gebouw in Rotterdam in de brand staat, moet dat hele netwerk er dan wel uitliggen?”

“Als zzp’er ben je afhankelijk van je telefoon voor de acquisitie van klanten. Als je niet bereikbaar bent gaat een potentiële klant naar een ander. Voor sommigen kan deze storing een ramp zijn”, aldus Marrink.

Een schadevergoeding voor gemiste opdrachten door de huidige storing zal moeilijk zijn denkt, Marrink. “In de leveringsvoorwaarden staat vast wel dat het niet verder gaat dan de betaalde kosten.”

Patroon

De ondernemer ziet een patroon van telecommunicatiesystemen bij verschillende bedrijven die uitvallen. Het online betalingssysteem iDeal heeft in het afgelopen halfjaar er meerdere malen uitgelegen. In februari lag het systeem bijna een week eruit bij ING.

“We zijn wel heel erg afhankelijk van telefoonbedrijven.” Daarom moet de overheid ervoor zorgen dat deze systemen stabieler worden, volgens Marrink. “Er zal toch iets aan gedaan moeten worden.”

Mobiel noodnet

Richad den Uyl van BTG, een belangenvereniging van telecomklanten roept op tot een mobiel noodnet voor storingen. Hierdoor moeten telecombedrijven in Nederland een uitwijkmogelijkheid krijgen.

Veel leden van BTG zijn zwaar geraakt door de storing bij Vodafone. Daarbij gaat het om bedrijven in de private en de publieke sector, waaronder enkele heel grote. Den Uyl wil nog geen namen noemen. De bedrijven eisen opheldering van Vodafone en gaan misschien een schadeclaim indienen.

Den Uyl kan de omvang van de schade die woensdag is veroorzaakt nog niet inschatten. Zelf heeft hij al contact gezocht met Vodafone, maar hij heeft nog geen reactie ontvangen.

Oplossing

Vodafone zegt samen met KPN en T-Mobile dat het probeert een oplossing voor het probleem te vinden. Daarnaast meldt Vodafone dat de brandweer de brand inmiddels onder controle heeft en dat het 2G netwerk, bedoelt voor bellen, sms en communicatie tussen machines, naar verwachting aan het einde van de dag weer operationeel is. 

Over het 3G netwerk, gericht op mobiel internet, doet Vodafone geen mededelingen, afgezien van de eerder gemelde uitval van het netwerk in de regio.