Harder, harder, harder en vooral nóg langer dan álle andere konijntjes: de successtory van het trommelende Duracell-konijn. Sommige zzp'ers vertonen een opvallende gelijkenis met de bijna overenthousiaste trommelaar. Maar is dat nu wel zo verstandig?

Door Ilse de Boer

Wat geldt voor het blije Duracell-konijntje uit de tv-reclames, geldt ook voor ondernemers. Je moet ervoor zorgen dat je batterijen goed opgeladen zijn, zodat je je zaak vol energie en plezier tot een groot succes kunt maken.

Toch is het belangrijk om als zzp'er regelmatig pas op de plaats te maken. Waar sta je op dit moment met je zaak, en waar wil je naar toe? Gaat het eigenlijk wel goed met je zaak of zijn je inkomstenbronnen een mogelijke bron van zorgen geworden?

Als je maar steeds door blijft draven, ligt er behalve het risico van een burnout nog een gevaar op de loer: dat van ondernemen met oogkleppen.

Mager biggetje

Het is een bekende valkuil voor zzp'ers. Je staat er alleen voor en je hebt het te druk met allerlei praktische dagelijkse ondernemerszaken om ook nog iets aan sales te doen.

Totdat je op een dag op je zakelijke rekening kijkt en tot de ontdekking komt dat je banksaldo – en je appeltje voor de dorst - wel erg drastisch is gedaald. Voorkom dus dat je ooit zo vette spaarvarken een armzalig biggetje wordt.

Lange adem

Sales is vaak een kwestie van een lange adem. Het duurt tenslotte even voordat je daadwerkelijk nieuwe klanten kunt binnenhalen.

Voordat je je eerste opdracht hebt gedaan, je de factuur kunt versturen en die factuur ook nog is betaald, ben je op z’n minst weer een paar weken verder. Best lastig als je banksaldo inmiddels een dieptepunt had bereikt.

Financieel plaatje

Zeker als financiën toch niet echt zeg maar ‘je ding’ zijn, kun je de neiging hebben aan andere zakelijke prioriteiten voorrang te geven.

Niet slim, want helder inzicht in je financiën is cruciaal voor goed ondernemerschap. Kom je daar zelf niet uit, overweeg dan een boekhouder of accountant in te schakelen voor advies.

Kritische blik

Heb jij al gekeken naar de maand- en kwartaalcijfers van je zaak? Kloppen die met de fraaie begroting die je eind vorig jaar vol verwachting hebt opgesteld? Heb je de omzet behaald die je had becijferd, en zijn je kosten niet onverwachts de pan uit gerezen?

Bekijk je financiële plaatje regelmatig. Dan kun je de koers van je onderneming tenslotte nog tijdig bijstellen. de broekriem even aanhalen, eventueel andere activiteiten ontplooien en meer aan sales gaan doen.

Begrijp me goed, er is niets mis met hard, harder of zelfs op je allerhardst werken. Maar soms is het goed om even pas op de plaats te maken. Daar kom je uiteindelijk verder mee.

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie en blogt elke twee weken over het ondernemerschap. Uiteraard is zij ook op Twitter te volgen.