AMSTERDAM – De 250 grootste producenten van consumentengoederen ter wereld hebben hun omzet in 2010 met 8,4 procent zien stijgen ten opzichte van het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit een rapport van Deloitte, waarin de grootste bedrijven wereldwijd gerangschikt worden naar gerealiseerde omzet in 2010.

De gemiddelde winstmarge steeg van 6,4 procent naar 8,5 procent. De best presterende sector was mode, met een omzetgroei van 14,2 procent. In 2009 hielden consumenten de hand op de knip bij luxeartikelen, in 2010 trad een inhaaleffect op.

Grondstofprijzen

“2010 was een sterk jaar voor producenten van consumenten goederen ondanks de economische onrust door de schuldencrisis en de problemen op de Amerikaanse huizenmarkt. De dalende grondstofprijzen hebben daarentegen een positief effect, evenals het toenemende consumenteninkomen in een aantal markten”, aldus de accountantsorganisatie.

Nederlandse bedrijven in de top-250 zijn Unilever op plaats 7, Philips op plek 15 en Heineken op de 28ste plaats. Ook FrieslandCampina en Vion behoren tot de 250 grootste productenten van consumentengoederen ter wereld. Wereldwijd bestaat de top drie uit Samsung, Nestlé en Panasonic.

Dit jaar en daarna zullen de producenten volgens het rapport blijven innoveren en hun bedrijfsmodel aanpassen om consumenten voor zich te winnen. Daarbij is het van belang de klant als individu te benaderen.